CDA-congres steunt renteaftrek voor studieschuld

CDA-leider Sybrand Buma tijdens een partijcongres eerder dit jaar in Den Bosch. Foto: Facebookpagina CDA

Bijna tachtig procent van de leden steunt het CDJA-voorstel dat oud-studenten de rente over hun studieschuld straks moeten kunnen aftrekken van hun belastbaar inkomen. Voor huiseigenaren bestaat zo’n regeling al. Zij betalen dankzij de hypotheekrenteaftrek minder belasting.

De ‘hypotheekrenteaftrek voor studieschuld’ moet de pijn verzachten voor (oud-)studenten nu het kabinet de rente op studieschuld wil verhogen. Het CDJA was daar van meet af aan fel op tegen en diende op het vorige partijcongres een motie in om de verhoging te voorkomen. Ook die motie werd aangenomen, maar partijleider Sybrand Buma legde de wens van de partij naast zich neer omdat hij anders het regeerakkoord had moeten openbreken.

Het huidige voorstel is niet in strijd met het coalitieakkoord. “De boodschap van het congres is duidelijk: deze keer moet de motie echt worden uitgevoerd”, zegt CDJA-woordvoerder Klaas Valkering. Het is volgens hem aan de partijtop om het voorstel nader uit te werken. “Daar is nog wel even tijd voor.”

Hij heeft de hoop trouwens nog niet opgegeven dat de renteverhoging alsnog van tafel gaat. “De senatoren van D66 zijn kritisch en als die partij draait, zou het kunnen dat het hele plan niet doorgaat. Dat zou natuurlijk het allermooiste zijn.”