CDA draait: nu tegen langstudeerboete

Het CDA wil af van de langstudeerboete. Dat zei lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma vanmiddag bij een door het Utrechtsch Studenten Corps georganiseerd lijsttrekkersdebat. In het in juni gepresenteerde verkiezingsprogramma pleitte het CDA nog voor het behoud van de maatregel.

Niet studenten, maar universiteiten en hogescholen moeten gekort worden als studenten te lang over hun studie doen, zei CDA-lijsttrekker Van Haersma Buma bij het verkiezingsdebat dat gehouden werd in de open lucht op het Janskerkhof onder het toeziend oog van zo´n 3000 studenten. De CDA’er wil op die manier een prikkel tegen langstuderen in stand houden.

Nu het CDA om is, is bijna de gehele Tweede Kamer tegenstander van de langstudeerboete. Dat is te laat om de regeling tegen te houden. Hij geldt al het aankomend studiejaar. Wel is de kans groot dat de maatregel na de verkiezingen alsnog wordt teruggedraaid.

De koerswijziging van het CDA werd door drie van de andere aanwezige lijsttrekkers (PvdA, D66, GroenLinks, alledrie tegen de langstudeerboete) met open armen ontvangen. Maar het leverde eveneens hoongelach op. Jolande Sap (GroenLinks): “Buma speelt een beetje Sinterklaas.”

Arie Slob van de ChristenUnie, als enige bij het debat wel voorstander van de langstudeerboete, sprak van “de draai van de dag”. Slob: “Ik ga niet draaien. De maatschappij investeert 6000 euro per jaar aan een student. Dan mogen we best wat van die studenten vragen.”

Bij het debat over de invoering van een “sociaal” leenstelsel (geen stufi meer) waren de rollen grotendeels omgedraaid. D66, PvdA en GroenLinks pleiten voor het afschaffen van de studiefinanciering, terwijl ChristenUnie en CDA voor behoud zijn. Buma noemde het een “gewoonstudeerboete”  die ervoor zorgt dat een student tijdens de studie 13.000 euro extra moet lenen.

De rest van het debat ging over selectie aan de poort (voor elke studie verplicht maken?) en prestatiebekostiging (moet dat ingevoerd worden?). Opvallend was dat de meeste partijen zich uitspraken tegen selectie aan de poort. Ze vinden dat scholieren de kans moeten krijgen elke studie te proberen. En dat terwijl de Universiteit Utrecht juist wel meer wil gaan selecteren.

Ook bleken de partijen kritisch over de recent ingevoerde prestatieafspraken. Dat zou leiden tot meer bureaucratie. Wel willen de partijen controle houden over het hoger onderwijs en voorkomen dat ze ´met spiegels en kralen´ zoveel mogelijk studenten willen binnenlokken. `Wij willen meer kwaliteit va het onderwijs`, zegt Diederik Samson. Hij pleit voor een grotere rol van de Onderwijsinspectie.

Het lijsttrekkersdebat was het eerste voor de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september. De lijsttrekkers van de VVD, de PVV en de SP waren ook uitgenodigd, maar konden of wilden niet.