CDA-jongeren halen bakzeil: toch geen basisbeurs

Sybrand Buma op CDA-congres: Wat we wilden, lukte niet Foto: twitteraccount Sybrand Buma

Het CDJA is nog altijd teleurgesteld dat de terugkeer van de basisbeurs niet in het regeerakkoord staat dat de partij met VVD, D66 en ChristenUnie heeft gesloten. Afgelopen zaterdag deden de jongeren een allerlaatste poging om de basisbeurs alsnog uit de as te laten herrijzen.

Ze dienden op het partijcongres in Nijmegen een resolutie in om het regeerakkoord aan te passen. Maar een meerderheid van de leden stemde tegen. Het CDA accepteert het akkoord zoals het er nu ligt, zonder basisbeurs.

Toespraak
“Het leenstelsel blijft”, zei partijleider Sybrand Buma al in zijn toespraak. Hij richtte zich rechtstreeks tot het CDJA. “Ik weet hoe graag jullie en wij daar vanaf wilden. Onderhandelen is geven en nemen.”

Maar in het eerste studiejaar gaat het collegegeld met duizend euro omlaag en dat is aan de druk van het CDJA te danken, zei Buma. “Wat we wilden, lukte niet”, erkende hij, maar zijn partij kan studenten met opgeheven hoofd tegemoet treden.

Het CDJA is nog niet overtuigd. “Dit is voor ons, maar ook voor veel aankomend studenten en hun ouders of verzorgers, natuurlijk een teleurstelling”, zegt CDJA-voorzitter Lotte Schipper in een persbericht. Ze noemt het leenstelsel nog altijd desastreus.

Handtekening
Kamerlid Harry van der Molen snapt de teleurstelling, maar volgens hem kon Buma het regeerakkoord echt niet meer openbreken. In onderhandelingen moet je soms je handtekening zetten onder zaken die je liever anders zou zien, zegt hij. “Het partijstandpunt verandert niet, maar het regeerakkoord is bepalend. Dit betekent niet dat we opeens voorstander van het leenstelsel zijn.”

Tags: basisbeurs | cdja | cda