Chillen en netwerken boven op de Uithofgarage

Eén tafel voor de daktuin is al af

Er moet wat moois gaan bloeien in De Uithof. Daarom zal het bovenste parkeerdek van de garage naast de UB in de maand juni een groene ontmoetingsplaats zijn. Op deze Roofgarden moeten de zaden worden geplant voor sociale en duurzame initiatieven.

Het idee is van Soon, een jong bedrijfje in De Uithof dat ondernemers helpt zoeken naar oplossingen voor maatschappelijke problemen. Ze zijn sinds november vorig jaar gehuisvest op de begane grond van het Van Unnikgebouw. Eén van de oprichters is Robbert Maas die de bachelor Algemene Sociale Wetenschappen volgde en daarna de master Organisatiekunde deed bij de USBO. “Wat ons meteen opviel toen we hier introkken, is dat De Uithof na zes uur ’s avonds dood is. Dat vinden we ontzettend jammer, vooral omdat we weten dat er in potentie genoeg ideeën zijn om hier wat leven in de brouwerij te brengen.”

logo roofgarden soonSoon werd flink geïnspireerd door een daktuin boven op een parkeergarage in het centrum van Arnhem, en besloot een duurzame daktuin uit te werken voor De Uithof. Partners voor de Utrechtse Roofgarden zijn onder meer de Universiteit Utrecht, het UMC Utrecht, Hogeschool Utrecht en het Utrecht Science Park, maar ook partijen zoals de ASN-bank, Moestuin Maarschalkerweerd en Festival de Beschaving doen mee.

In juni is het zover. Dan is de bovenste parkeerlaag van de parkeergarage Cambridgelaan aangekleed met zelfgemaakte meubelen waarvan het hout afkomstig is van afgedankte pallets. Er staat een bar en het parkeerdek wordt verder vergroend met gras en planten. “Planten waar we eten van kunnen maken.” De daktuin is een maand lang elke dag open tot een uur of 11 's avonds. Je kan er chillen, studeren, drinken, eten en mensen ontmoeten, maar er is meer zegt Robbert Maas.

“The Roofgarden is onder meer het centrale punt van SURE 2013, de week van de duurzaamheid van het Utrecht Science Park begin juni.”  In deze periode zijn er allerlei workshops, bijeenkomsten, discussies en andere initiatieven met het thema 'duurzaam'. Maar daar blijft het niet bij. “Er zijn prijsuitreikingen - onder meer van de ASN-bank -, Olympos verzorgt enkele sportactiviteiten en er komt misschien zelfs een orkest spelen. Andere initiatieven voor de Roofgarden zijn nog welkom.”

Waar Robbert Maas vooral op hoopt, is dat er op het Uithofdak ideeën worden geboren die De Uithof blijvend ten positieve veranderen. “Het zou bijvoorbeeld leuk zijn als uit deze ontmoetingen initiatieven ontstaan die ervoor zorgen dat De Uithof ook na zes uur ’s avonds een leuke plek is om te zijn.”