ChristenUnie wil basisbeurs na academische pabo

Na de academische pabo krijgen studenten geen basisbeurs meer voor een masteropleiding. Vreemd, vindt de ChristenUnie, want waarom zou je deze jonge leraren ontmoedigen?

Aan een academische pabo volgen studenten niet alleen de hbo-opleiding tot leraar in het basisonderwijs, maar ook een academische bacheloropleiding pedagogiek. Ze krijgen bij afstuderen een hbo-bachelor- én een wo-bachelordiploma.

De opleidingen zijn bedoeld om ook de beste studenten weer naar de pabo te lokken. Er gingen nauwelijks meer vwo’ers naar de pabo en daar moest verandering in komen, vonden universiteiten, hogescholen en politiek.

Na hun afstuderen kunnen deze studenten een masteropleiding gaan volgen. Alleen krijgen ze daar geen basisbeurs meer voor. Daarover stelt Carola Schouten (ChristenUnie) vandaag Kamervragen. Want het is toch juist de bedoeling om leraren beter op te leiden?

Hbo’ers krijgen in principe slechts vier jaar basisbeurs. Willen ze daarna een eenjarige universitaire masteropleiding doen, kunnen ze alleen maar lenen. Deze regel is ook van toepassing op de vierjarige academische pabo. Wel kunnen ze een lerarenbeurs aanvragen, maar dan moeten ze al ergens werken.

Er zijn studenten die vijf jaar of zelfs langer een beroep kunnen doen op de basisbeurs. Universitaire studenten krijgen drie jaar basisbeurs voor hun bachelor en één, twee of zelfs drie jaar voor hun master (afhankelijk van de duur van hun masteropleiding).

Ook hbo’ers kunnen soms een jaar extra basisbeurs krijgen: als ze een erkende hbo-master volgen, of een tweejarige universitaire master.

Overigens wil het kabinet met steun van oppositiepartijen D66 en GroenLinks de basisbeurs afschaffen. De ChristenUnie is fel tegen dat plan.