Coalitie overweegt trajectkaart voor studenten

Studenten kunnen in de toekomst misschien toch gratis naar college of stage blijven reizen. Regeringspartijen PvdA en VVD willen dat de minister kijkt naar alternatieven voor de ov-kortingskaart die verdwijnt.

Onderwijsminister Jet Bussemaker wil rond de 400 miljoen bezuinigen op de studenten ov-kaart. Studenten krijgen vanaf 2016 een kortingskaart in plaats van een kaart waarmee ze vrij kunnen reizen. Althans, dat stond in het regeerakkoord. In de hoofdlijnenbrief die Bussemaker in januari naar de Tweede Kamer stuurde, had ze het echter over een ‘vervoersarrangement’.

VVD en PvdA willen nu dat de minister nadenkt over de mogelijkheden voor een trajectkaart, waarmee studenten nog wel gratis naar college of stage kunnen reizen, meldt RTL Nieuws.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) ziet helemaal niets in een trajectkaart, terwijl het ISO laat weten blij te zijn met het voorstel om alternatieven te onderzoeken. Het zou een oplossing kunnen zijn voor studenten die ver moeten reizen, bijvoorbeeld naar de instelling van hun keuze of een stageplek.

Beide studentenorganisaties willen de huidige ov-kaart het liefst behouden, maar dat is volgens VVD en PvdA onmogelijk. De bezuiniging van 400 miljoen euro gaat gewoon door.