Cohen ontfermt zich over vluchtelingstudenten

Als PvdA-leider ging Cohen twee jaar geleden in discussie met studenten in café the Basket in De Uithof

Voormalig PvdA-leider Job Cohen volgt Ruud Lubbers op als voorzitter van Stichting Vluchteling-Studenten UAF. Dat heeft de stichting zojuist bekend gemaakt.

“Ik heb hart voor talent. Daarom word ik voorzitter van het UAF”, zegt Cohen op de website van de vluchtelingenorganisatie. Cohen heeft affiniteit met het onderwijs. Hij was ooit rector magnificus van de Universiteit Maastricht en werd staatssecretaris van Onderwijs. De Universiteit Leiden benoemde hem onlangs tot bijzonder hoogleraar rechtsgeleerdheid.

Als staatssecretaris van Justitie was hij in 2001 verantwoordelijk voor de nieuwe vreemdelingenwet. Asielzoekers zouden sneller te horen krijgen of ze in Nederland konden blijven of niet. Er volgde een verharding van het beleid. Die had Cohen niet voorzien, zei hij in een interview met Vrij Nederland.

Gemeenten zouden meer kunnen doen voor vluchtelingen, stelt Cohen in een persbericht van UAF. Ze zouden hen bijvoorbeeld met behoud van uitkering kunnen laten studeren, oppert hij.

Cohens voorganger Ruud Lubbers was sinds 2006 UAF-voorzitter. Hij was twaalf jaar lang premier van Nederland en werd later hoge commissaris voor de vluchtelingen van de Verenigde Naties.