Collegegeldvrij besturen gaat ten koste van bestuurbeurzen

Fulltime studentbestuurders kunnen zich volgend jaar uitschrijven met behoud van een bestuursbeurs. De gemiste inkomsten uit collegegelden zal de UU deels verhalen op het budget voor bestuursbeurzen.

Per studentbestuurder die collegegeldvrij bestuurt, wordt 10 procent van het gemiste collegegeld in mindering gebracht op het budget voor bestuursbeurzen. Dat staat in een regeling (pdf) waar de universiteitsraad dinsdag mee heeft ingestemd.

Alleen de faculteiten of de clusters waar studenten kiezen voor collegegeldvrij besturen, moeten budget voor bestuursbeurzen inleveren. Als bestuurders van geldigheidsverenigingen zich massaal voor een jaar uitschrijven, moet dat niet te kosten gaan van sport- of cultuurverenigingen, zo is de gedachte.

Enkel fulltime bestuurders mogen zich uitschrijven met behoud van een bestuursbeurs, schrijft de regeling voor. Bovendien mag een student maar 1 jaar gebruikmaken van de regeling.

Tijdens het collegegeldvrije bestuursjaar ontvangen de studenten geen OV-kaart, mogen ze geen tentamens doen en kunnen ze niet lenen bij DUO. Voor wie een SSH-kamer huurt, geldt dat als je niet aan de eisen van het campuscontract voldoet, de SSH de huurovereenkomst opzegt met een opzegtermijn van een jaar.

Ongeveer 400 studenten ontvingen in het studiejaar 2011-2012 een bestuursbeurs. Van hen kregen 77 een fulltime beurs (2890 euro per jaar). Het universiteitsbestuur durfde dinsdag niet te schatten hoeveel studenten zullen kiezen voor collegegeldvrij besturen. In het voorjaar van 2013 zal de universiteitsraad de regeling evalueren.

Het universiteitsbestuur was lange tijd uitgesproken tegenstander van collegegeldvrij besturen. Toch besloot de UU de regeling onlangs toch open te stellen voor voltijds studentbestuurders.