Collegelid Hans Amman vertrekt naar Amsterdam

Fotograaf: Arnaud Mooij.

Hans Amman, de huidige vicevoorzitter van de Universiteit Utrecht, verlaat de UU op 1 februari 2014. Hij wordt vicevoorzitter van het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. Daarmee keert hij terug naar zijn roots.

“Ik heb nooit getwijfeld of ik het hier in Utrecht aan kon, ik blijf toch een beetje een Amsterdams lefgozertje.” Dat zei Hans Amman (1957) in een interview met het Ublad in 2007. Hij is in 2006 binnengehaald als collegelid met als speciale opdracht om de financiën en de huisvesting op orde te brengen. “Ik heb het idee dat ik die opdrachten goed heb vervuld”, zegt Hans Amman nu. “Twee jaar heb ik van het uitzicht mogen genieten, nu wordt het tijd voor nieuwe uitdagingen.”

Het afgelopen jaar was het nog wel even gas geven, vertelt hij, omdat het college van bestuur een tijd zonder collegevoorzitter functioneerde. Sinds de komst van Marjan Oudeman is er weer rust, zegt hij. De uitdagingen voor de Universiteit Utrecht liggen de komende tijd volgens Amman vooral op het gebied van de primaire strategie en minder op financieel gebied.

Voor Amman heeft zijn aanstelling in Amsterdam emotionele waarde. “Ik kom zelf uit Amsterdam en ben op de UvA mijn carrière begonnen. De cirkel is rond. Het laatste deel van mijn loopbaan ben ik weer terug bij de basis.”

De besturen van de UvA en de HvA fuseerden tien jaar geleden. Momenteel overwegen de UvA en de VU om de bètafaculteiten te fuseren. In Amsterdam krijgt Amman geen speciale opdracht. Financiën spelen een belangrijke rol in zijn nieuwe functie. “Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk gaat het altijd om de centjes. Op dat punt ligt mijn kracht en hoop ik een waardevolle bijdrage te leveren.”

Voordat Amman naar Utrecht kwam, was hij zes jaar werkzaam bij de Technische Universiteit Eindhoven, eerst als hoogleraar, daarna als collegelid. In 2012 sloot de UU een samenwerkingsverband met de TU/e. De rol van Amman was daarbij niet onbelangrijk. Komt er nu in de toekomst ook een band tussen de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht? Amman: “Dat weet ik niet, maar ik schat in dat daar zeker wel mogelijkheden liggen. Vooral op het terrein van de Geesteswetenschappen.”