Columnwedstrijd over revolutionaire visies in de wetenschap

Zijn er nog ontdekkingen te verwachten in de wetenschap die ons dagelijks leven sterk gaan veranderen? Het is het onderwerp van de columnwedstrijd voor de Nacht van de Descartes van de Universiteit Utrecht.

Jaarlijks organiseren het Descartes Centre en Studium Generale een Nacht van Descartes. Tijdens deze nacht staat een filosofisch wetenschappelijk thema centraal waaraan een columnwedstrijd is verbonden.

Dit jaar isde Nacht van Descartes op 13 oktober en is het onderwerp kantelpunten in de wetenschap. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de astromoom Copernicus, die in 1543 zei dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom. Hij bracht het gevestigde gezag aan het wankelen. Ook Einsteins relativiteitstheorie zette ons begrip van de wereld opnieuw op losse schroeven en volgens natuurkundigen staat er binnenkort weer een kantelpunt in de wetenschap te wachten met de 'Theorie van Alles'. De bekende Amerikaanse wetenschapper Michio Kaku zei dat deze theorie "will answer some of the deepest philosophical, theological questions of all time" en "it would be the crowning achievement of modern science, allowing mankind to master time and space".

Ook binnen andere disciplines van de wetenschap kunnen er kantelpunten ofwel paradigmas zijn geweest. Zo heeft Freud met zijn kijk op seksualiteit een enorme invloed gehad op de manier waarop we gedrag verklaren en is de kijk van Keynes op de economie nog steeds leidend voor veel politici. Maar ook Chomsky heeft met zijn generatieve taalkunde, een methode die op zoek is naar een oorspronkelijke grondbasis van alle talen, wetenschappers aan het denken gezet net als Thomas Piketty die met zijn kapitaaltheorie de economische wetenschap op zijn kop zette. En dan zijn er nog de ontwikkelingen binnen de cognitieve neurowetenschap waarbij men met hersen- of DNA-onderzoek het menselijk handelen probeert te voorspellen. Waren dit ook kantelpunten of moet dat nog blijken op de lange termijn?

Ook de ontdekkingen van Newton en Einstein konden niet meteen omgezet worden in nuttige producten. Toch hebben ze in de loop der tijd aan de basis gestaan van theorieën met een nieuwe kijk op de werkelijkheid met als gevolg nieuwe ideeën en uitvindingen - ware kantelpunten in de wetenschap dus.

Schrijf een column
De oproep aan studenten en medewerkers van de UU en andere geïnteresseerden is om een column te schrijven over dit onderwerp. Zijn er nog ontdekkingen te verwachten in de wetenschap, in de natuurkunde of een ander vakgebied, die ons wereldbeeld op z'n kop gaan zetten en ons dagelijks leven sterk veranderen?

De column van tussen de 400 en 600 woorden moet uiterlijk op zondag 5 oktober binnen zijn, voorzien van naam en telefoonnummer bij info@sg.uu.nl.

De winnaar krijgt een set boekenbonnen ter waarde van 250 euro. Bovendien wordt de winnende column gepubliceerd op de site van DUB. In de jury zitten de directeur van het Descartes Centre, de directeur van Studium Generale en de hoofdredacteur van DUB. De bekendmaking van de winnaar zal plaatsvinden tijdens de Nacht van Descartes op 13 oktober. De column dient als aftrap van een discussie met onder meer Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft, natuurkundige Erik Verlinde, wetenschapshistoricus Jeroen van Dongen, filosoof Fred Muller en wetenschapsfilosoof Dennis Dieks.