Copyshops opnieuw beboet

Uitgevers hebben schoon genoeg van studenten die hun lesboeken en syllabi niet kopen maar liever kopiëren of uitprinten. Nederlandse uitgevers binden opnieuw de strijd aan met copyshops die er aan meewerken, meldt dagblad Trouw vandaag.

Die dure syllabus met zijn allen kopen en twintig keer kopiëren? Of uit een lijst onder de toonbank het boek kiezen dat je nodig hebt, waarna het voor je wordt uitgeprint? Dat mag dus niet, maar het gebeurt wel veel. “In het hoger onderwijs is kopiëren een groot probleem”, zegt Frank van Amerongen, van de Commissie auteursrecht van de Groep educatieve uitgeverijen, in een nadere toelichting.

Een individuele student die lesmateriaal voor zijn vrienden kopieert is óók strafbaar, houdt Van Amerongen voor, maar een stuk moeilijker aan te spreken dan copyshops. Tot nu toe hebben een vijftal kopieerwinkels een boete gekregen en de educatieve uitgevers zijn van plan om de komende tijd een vinger aan de pols te houden. “We doen dit vooral om bewustwording te creëren”, zegt Van Amerongen. “Veel mensen weten wel dat het niet mag, maar bij een deel is het ook naïviteit.”

De rechtvaardiging dat uitgevers meer dan genoeg geld hebben en studenten niet, raakt volgens Van Amerongen kant noch wal. “Ik ga toch ook geen Mercedes stelen omdat de autofabrikant geld heeft? Bovendien willen uitgeverijen ook nieuw lesmateriaal ontwikkelen en hun auteurs goed betalen, dat kan niet als iedereen zou gaan kopiëren.”

Het is niet de eerste keer dat kopieerwinkels op de vingers worden getikt. Eerder werd een aantal Groningse copyshops en een winkel uit Enschede voor de rechter gedaagd omdat ze kopieën van studieboeken verkochten. In beide zaken wonnen de uitgevers.

Tags: studieboek