Coursera sleept eerste miljoen binnen

Coursera, één van de grote Amerikaanse websites die gratis online colleges aanbiedt, heeft zijn eerste miljoen dollar omzet binnengehaald. Binnen negen maanden hebben 25.000 mensen betaald voor een certificaat.

De zogeheten massive open online courses, vaak gegeven door professoren van topuniversiteiten, zijn in principe allemaal gratis te volgen. Coursera bleek een daverend succes, net als de twee andere mooc-platforms EdX en Udacity.

Durfkapitalisten investeerden miljoenen in Coursera, maar het verdienmodel bleek lange tijd onduidelijk. Veel mensen zijn bijvoorbeeld bang dat de online cursussen op termijn – naar analogie van Facebook – alleen nog te bekijken zijn met verplichte reclames tussendoor.

Zover is het echter nog niet. Wel kondigde Coursera in januari aan geld te gaan vragen aan studenten die niet alleen colleges volgen, maar na afloop ook een certificaat willen. Dat blijkt te werken. Het platform laat in een blog weten binnen negen maanden tijd een miljoen dollar te hebben opgehaald. Of er van dat bedrag ook een deel naar de instellingen gaat, is onduidelijk.

De website biedt vakken aan van onder meer Stanford en Princeton. Inmiddels geven ook buitenlandse universiteiten colleges, waaronder de Universiteit Leiden.