D66 heeft oplossing voor jeugdwerkloosheid

D66-Europarlementariër Marietje Schaake wil dat meer afgestudeerden leraar worden, liefst in achterstandswijken. Door de vergrijzing ontstaan er overal in Europa tekorten aan docenten, terwijl de jeugdwerkloosheid hoog is.

“Door talentvolle academici voor de klas te zetten kunnen beide problemen worden aangepakt en komen leerlingen op jonge leeftijd in contact met rolmodellen”, aldus Schaake en twee andere Europarlementariërs.

Het is de bedoeling dat ze niet in eigen land gaan lesgeven, maar in een andere EU-lidstaat. Schaake: “In een steeds sterker verbonden wereld kunnen leerlingen niet vroeg genoeg internationale ervaring opdoen om zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt.” SmartEU gaat het programma heten.

Tags: d66 | werkloos | leraar