D66: terug naar loten in plaats van selectie

D66 wil dat universiteiten en hogescholen per direct stoppen met selectie aan de poort. De huidige procedures zijn niet transparant voor studiekiezers en daarom is loten eerlijker.

“Ik maak me grote zorgen om de hang naar selectie”, zegt D66-Kamerlid Paul van Meenen in een verhaal over de geschiedenis van selectie in het hoger onderwijs, dat vandaag in universiteits- en hogeschoolbladen verschijnt.

“Een studiekiezer moet vooraf zijn kans op een plaats kunnen inschatten en nadien kunnen nagaan of een eventuele afwijzing terecht was”, vindt Van Meenen. “Maar dat gaat niet, want selectieprocedures zijn helemaal niet transparant. Ik ga daarom voorstellen om er per direct mee te stoppen tot dat veranderd is.”

Dat is een breuk met een trend die in de jaren negentig is ingezet: opleidingen kregen juist meer en meer ruimte om te selecteren. Ook D66 steunde vorig jaar nog het afschaffen van de centrale loting. Van Meenen: “Ik zie de wrange kanten van loten wel, maar wat je er ook van kunt zeggen: het is volstrekt fair, zonder aanzien des persoons.”

Morgen debatteert de Tweede Kamer met minister Bussemaker over selectie aan de poort.