D66: zet studenten in leegstaande koopwoningen

Studenten moeten gemakkelijker huizen kunnen huren die woningbouwcorporaties te koop hebben staan. Regels die dat nu verhinderen moeten worden geschrapt, vindt D66.

In veel studentensteden is het vinden van geschikte woonruimte nog steeds een probleem. Tegelijkertijd hebben veel woningbouwcorporaties moeite met het verkopen van hun huizen. Eén en één is twee, dacht Kamerlid Kees Verhoeven van D66.

Hij gaat minister Blok van Wonen vanavond vragen of hij regels en eisen over onder meer maximumhuren en toelatingseisen tijdelijk opzij wil schuiven. “Op dit moment staan overal sociale huurwoningen te koop. Terwijl duizenden studenten zoeken naar betere woonruimte. Met die situatie moeten we slim omgaan”, aldus Verhoeven.

Woningcorporatie Ymere juicht het voorstel toe, maar verhuurt al enige jaren goedkoop woningen aan studenten. “Sommige van onze gebouwen staan op de rol voor renovatie, maar voldoen nog wel aan de eisen”, zegt woordvoerder Kees Verhagen. “Daar kunnen studenten al tijdelijk tegen een lagere huur in wonen. In ruil daarvoor zetten ze zich in voor de wijk. Wat ze doen, hangt van hun studie af. Dat zijn projecten waar we erg enthousiast over zijn.”