De Broodkar serveert verantwoorde soep en koffie in De Uithof

Linzen- en tomatensoep en een bakje fair trade-koffie of een biologisch sapje. Dat is het lunchaanbod van de Broodkar deze week. Na het Centraal Station willen de ondernemers Achmed Sadat en Hayo van Dijk hun geluk beproeven in De Uithof.

“Bij mij moet je niet zijn voor de goedkope soep”, zegt Achmed Sadat eerlijk. De voormalig Wageningse student is meer van de duurzame, biologische producten zonder vlees met ingrediënten uit de regio. Hij worstelt de eerste dag in De Uithof nog een beetje met de prijs. Op het station waar hij in de ochtend staat, vraagt hij 3,50 voor een bakje soep met een stuk brood. Maar hij kreeg al wat klachten dat het in de kantines een stuk goedkoper is. “Daarom heb ik er 2,90 van gemaakt zonder brood.” Daarnaast biedt hij nog wel gezond belegde broodjes aan.

De Broodkar van Achmed trekt samen op de bakfiets van Hayo van Dijk, alumnus Geschiedenis. Ook hij staat in de ochtenduren op het Centraal Station, maar dan aan de Beatrixkant. Hayo verkoopt biologische sappen en faire trade-koffie. “Van de koffie die ik verkoop, gaat nog een deel naar de bouw van een school in Ethiopië,” zegt hij trots.

Achmed en Hayo staan met hun karren van maandag tot en met donderdag van 12 tot 13.30 uur aan de Heidelberglaan, tussen de UB en de Sciences Cubes van het Utrecht Science Park tegenover het Bestuursgebouw. Het is ook mogelijk om via Facebook een bestelling te plaatsen. De lunch wordt dan gratis op de werkplek langsgebracht.