De eerstejaars: ‘Ik weet niet wat ik kan verwachten’

Maaike van Terschelling zoekt nog een kamer!

Wie zijn de nieuwe studenten van de Universiteit Utrecht? DUB selecteert tijdens de introductieweek elke dag een student en vraagt hem of haar alles over de UIT en het studentenleven. Vandaag aflevering 1 met Maaike die vooral komt om te studeren en haar thuis op Terschelling erg zal missen.

Naam Maaike
Leeftijd 20
Studie Diergeneeskunde
Waar kom je vandaan Terschelling
Kamer Nee, is wel nodig: op en neer reizen kan niet
Slaapplek tijdens de UIT Bij een vriendin van mijn ouders
Relatie Nee
Lid worden vereniging Heb ik me nog helemaal niet in verdiept

Wat is jouw doel deze UIT?
“Ik sta hier (bij de tent op het UCU-terrein, red.) helemaal alleen en ken niemand. Ik weet ook nog helemaal niks over Utrecht. Deze week wil ik mensen leren kennen en ik kom daarnaast voor de gezelligheid. Ik weet niet wat ik moet verwachten van de UIT en van mijn mentorgroepje, dat we na de openingsshow ontmoeten. Ik laat alles over me heenkomen.”

Waarom Utrecht?
“Ik moet wel naar Utrecht, omdat dat de enige plek is waar je Diergeneeskunde kan studeren. Ik ben hier alleen voor de studie, anders was ik wel naar Groningen gegaan, dat is dichter bij huis.
Er zijn momenten dat ik zin heb om hier te gaan wonen, maar op andere momenten ook weer helemaal niet. Ik ga het eiland, mijn thuis en mijn paard heel erg missen. Utrecht is heel anders dan Terschelling: daar zet ik mijn fiets nooit op slot, hier was ik vanochtend dolblij dat hij er überhaupt nog stond en niet kapot was.”

Weekendjes hier of daar?
“Ik zou wel elk weekend terug willen, maar ik weet niet of dat gaat lukken met de boottijden. De laatste boot op vrijdag gaat al om half 6 ’s avonds vanuit Harlingen. Gelukkig heb ik daar een logeeradres. Nu ik nog geen kamer heb, logeer ik bij een vriendin van mijn ouders. Gelukkig maar, want elke dag op-en-neerreizen is onmogelijk.”

Serieus studeren of keihard feesten?
“Mijn hoofddoel is studeren. Een feestje op zijn tijd is leuk maar de studie gaat voor. Zo stond ik er op de middelbare school ook altijd in: de paar keer dat ik mijn school verwaarloosde, was omdat ik te veel met mijn paard bezig was. En dat terwijl half Nederland naar Terschelling komt om te partyen; daar heb ik nooit aan meegedaan.”