De Uithof maakt zich op voor USP-marathon

Aanstaande zondag vindt voor de tweede keer de Utrecht Science Park Marathon plaats. In het kader van het 380-jarig bestaan van de UU mogen 380 medewerkers gratis meedoen. Zij kregen dinsdag in het Ruppertgebouw hun gratis loopshirt uitgereikt.

Een groot deel van de 380 sportieve UU’ers verzamelde zich dinsdag in de rode zaal van het Ruppertgebouw. Daar kregen zij een gratis loopshirt uitgereikt en een dopper-drinkfles. Daarna gingen zij samen op de foto.

Zo’n honderd van deze UU’ers zullen in groepen van vier de USP-marathon in estafettevorm lopen. De overige 280 lopen individueel een afstand van 5 of 10 kilometer of een hele of halve marathon.

De Universiteit Utrecht is naast onder andere het UMC Utrecht, de Hogeschool Utrecht, de gemeente en RTV Utrecht een van de dragende organisaties van de marathon die in de huidige opzet pas zijn tweede editie beleefd.

In totaal wordt er dit jaar voor de 35ste keer een Utrechtse marathon gelopen. Tot 2012 was de Jaarbeurs start en finishplaats van het loopevenement. Na enkele jaren onderbreking kreeg Utrecht vorig jaar een marathon terug. Het parkoers werd verlegd naar de oostkant van de stad. Zo’n vierduizend lopers namen deel.

De afgelopen maanden konden UU-deelnemers zich via looptrainingen bij sportcentrum Olympos voorbereiden op het evenement. Hoeveel universitaire medewerkers en studenten zondag in totaal aan de start staan, is niet bekend.

Na het fotomoment sprak dinsdag in het Ruppertgebouw ook UMC-onderzoeker Jennifer Jongen over haar darmkankeronderzoek. KWF-kankerbestrijding is het goede doel van de marathon. Het onderzoek van Jongen profiteert in het bijzonder.

Ook voor alle lopers die werkzaam zijn bij één van de instellingen die in De Uithof is er een mogelijkheid het kankeronderzoek te sponsoren. De gedachte is dat zij zelf vrienden en kennissen om donaties vragen en dat via een actiepagina overmaken naar het KWF.

Het optreden van Jongen lijkt geen overbodige luxe. Tot nu toe heeft geen van de 380 UU-lopers of andere UU-medewerkers geld overgemaakt via de actiepagina van de universiteit. De teller stond woensdag nog op nul.

Start en finish is net als vorig jaar op de Cambridgelaan. De lopers van de korte afstanden blijven in de buurt: hun parkoers doet vooral landgoed Amelisweerd en Bunnik aan. De halve en de hele marathon neemt een route via de Utrechtse binnenstad.

Medewerkers van een van de USP-instellingen en studenten worden zondag ontvangen in het hogeschoolgebouw aan de Heidelberglaan 7. Daar krijgen zij een hapje en een drankje en kunnen zij hun spullen achterlaten. Onder meer UU-voorzitter Marjan Oudeman zal daar de deelnemers welkom heten.

Autoverkeer in en om Utrecht moet zondag rekening houden met verkeershinder. De Uithof is alleen te bereiken via de A28. De parkeergarage aan de Cambridgelaan en het parkeerterrein aan de Toulouselaan zijn gesloten.

Tags: marathon | lustrum