De Uithof voelt als een Urban Jungle

De CMD-studenten van één van de drie campagne concepten.

‘Smombies’ worden ze genoemd. Het zijn mensen die tijdens het wandelen meer op hun telefoon kijken dan dat ze oog hebben voor hun omgeving. Ze zijn al snel afgeleid en kijken minder goed uit in het verkeer. Met de komst van de Uithoflijn kan dit voor levensgevaarlijke situaties zorgen. De Uithoflijn heeft studenten van de opleiding Communicaties & Multimedia Design (CMD) de opdracht gegeven concepten te bedenken om de oversteekplaatsen in De Uithof veiliger te maken.

Hanneke Ponten, docente CMD die de studenten heeft begeleid tijdens het proces, zegt dat het vooral het idee is dat er in de Uithof veel smombies rondlopen. “Er is geen onderzoek gedaan naar de hoeveelheid smombies en smartphone-gerelateerde (bijna-)ongelukken er zijn. Wij hebben vooral willen testen hoe onze campagnes werken.”

Er zijn dus drie concepten. Het concept ‘Urban Jungle’ vergelijkt de verkeerssituatie in de Uithof met een jungle. In een video die geïnspireerd lijkt te zijn door Freek Vonk, neemt een student je mee naar de wildernis die ze de Uithof noemen. Naast de video bestaat dit concept uit street art, bestickering voor tram, bus en stoplicht, en augmented reality waardoor de Uithof daadwerkelijk op een jungle lijkt.

Om de aandacht te trekken heeft het team van  het tweede concept ‘Don’t hurry, be happy’ kleurrijke posters gemaakt met teksten als ‘Hé meloen, oversteken moet je veilig doen’ en ‘Hé toffe peer, let op het verkeer’. Het idee is om smoothies uit te delen tijdens de eerste dagen dat de trams van de Uithoflijn rijden.

In de derde conceptuele campagne hebben de CMD-studenten gekozen voor het perspectief van de toekomstige trambestuurder. De studenten zagen vanuit de positie van de trambestuurder hoe belangrijk de veiligheid is en gaven hem om deze reden een gezicht en een stem.

Ponten zegt dat het complex is om nu één campagne te kiezen en deze uit te voeren. “We hebben de Uithoflijn hiermee hopelijk ideeën gegeven waar ze verder mee kunnen. Het is ook mogelijk om ideeën uit verschillende concepten te combineren.” Projectorganisatie Uithoflijn onderzoekt samen met Hogeschool Utrecht hoe ze deze concepten kunnen inzetten bij de ingebruikname van de Uithoflijn in 2019.

Tags: tram | smartphone