'De website van de universiteit is kut'

De UU-website anno 2012

“De website van de universiteit  is…. is…..is… is kut! Echt waardeloos! Je kunt niets vinden! Het is een puinbak." U-raadslid Ernst Otto Onnasch had gisteren tijdens de commissievergadering O&O een krachtterm nodig om de kwaliteit van de site van de Universiteit Utrecht te beschrijven.

De kwaliteit van de website van de Universiteit Utrecht is Onnasch al jaren een doorn in het oog. “Je kunt niets vinden. Als ik iets moet zoeken op de website, dan doe ik dat via Google.” Dit laatste wilden andere leden van de Universiteitsraad wel onderstrepen. De website zou volgens Onnasch een positieve rol kunnen spelen bij het aantrekken van nieuwe masterstudenten. Uit de laatste rendementcijfers blijkt dat meer Utrechtse bachelors naar een andere universiteit gaan om een master te volgen, dan dat er bachelors van elders naar Utrecht komen. “Maar dan moeten studenten wel snel de juiste informatie kunnen vinden op de site.”

Achter de tafel waar rector Bert van der Zwaan zat met een aantal beleidsmedewerkers klonk wat gesputter. De website van de UU is sinds deze uniformiteit uitstraalt tot de beste universitaire site in Nederland gekozen. Hoe dat kan, is volgens Onnasch een raadsel. "Twee jaar geleden is de site verbeterd, maar hij is nog slechter dan ie was."  Vroeger, toen elke faculteit en dienst zijn eigen webpagina's maakte en van enige uniformiteit in beeld en inhoud geen sprake was, kon je alle informatie veel makkelijker vinden, zegt Onnasch.

Rector Bert van der Zwaan hield zich wijselijk buiten de discussie. “Ik ben heel blij dat de website niet in mijn portefeuille zit”, lachte hij.

De website bleek ook onderwerp van discussie in de commissie Financiën op dezelfde dag. Daar kreeg collegelid Hans Amman, die vanaf vandaag met een sabbatical van drie maanden is, de vraag waarom de website er zo vaak uitligt. Amman moest een antwoord schuldig blijven. “Bij mijn weten ligt de website er niet lang uit.”

Tags: uu-website