De wetenschap van Life Sciences gevat in kunst

Foto van kunstwerk Bacteria Fungi bij de opening van de expositie Building Bridges in de UB. Foto: Merel Hurkmans

“Wetenschap heeft meer gemeen met kunst dan je op het eerste gezicht zou verwachten.” Dat staat in de introductie van de expositie Building Bridges die afgelopen vrijdag geopend is in de Universiteitsbibliotheek op het Utrecht Science park. “Wetenschap is meer dan systematisch onderzoek doen, het gaat ook om creativiteit, moed en doorzettingsvermogen. Je moet vragen durven stellen en het resultaat daarvan leidt vaak weer tot nieuwe vragen.”

Vanuit dat principe kregen alle studenten en medewerkers van de Graduate School of Life Sciences vanuit de school de vraag voorgelegd of ze vanuit hun onderzoek een kunstwerk konden maken. Elf studenten en onderzoekers gingen die uitdaging aan en vijftien werken zijn geselecteerd voor de online expositie. Een deel van de werken is ook te zien in de Universiteitsbibliotheek.

Eén daarvan is het kunstwerk Bacteria & Fungi van Violeta Carmen Angelo Fernández (zie foto boven artikel). Zij doet onderzoek naar bacteriën en schimmels. Haar land Bolivia heeft te maken met een enorme droogte en in haar onderzoek kijkt ze in hoeverre  bacteriën en schimmels een rol kunnen spelen om de klimaatverandering die zorgt voor meer droogte te beperken. In haar kunstwerk heeft ze de relatie tussen mens, bodem, oogst en microben willen uitdrukken. Ze gebruikt hiervoor verschillend materiaal zoals wol, bladeren, pastelkrijt en verf.

Ook anderen blijven dicht bij de kleurrijke samples uit hun onderzoek. Ninouk Akkerman gebruikte een foto van haar experiment waarbij een model van een organoïde, een kunstmatig gekweekt miniatuurorgaan, werd afgebeeld. Dit model is een weergave van de interactie tussen cellen in hun micro-omgeving. Die foto nam ze als basis om te bewerken met verf om zo een kinderlijke droomwereld te construeren van een slapende organoïde.

Ook Stefano Mandija nam een afbeelding uit zijn onderzoek als basis voor zijn kunstwerk. Hij maakte een digitaal zelfportret van een MRI-scan van zijn eigen schedel. Voor zijn kunstwerk Cooking ingredrients of brain conductivity  heeft hij de scan bewerkt en uitgebeeld hoe voedsel en wetenschap kunnen bijdragen tot het ideale gezonde lichaam.

De expositie is te zien via een online lab. Daarnaast zijn enkele kunstwerken in ieder geval tot 1 juli te zien in de UB op de  eerste verdieping.