Deadline nadert voor campusclausule-weigeraars

'Oude' bewoners van het IBB en het Tuindorp-West Complex worden sinds een klein jaar aangespoord om de campusclausule te ondertekenen. Die clausule zorgt ervoor dat bewoners na afstuderen hun woonruimte verlaten.

Voor 60 bewoners van het IBB en het Tuindorp-West Complex is het vandaag een belangrijke dag. Tekenen ze de campusclausule, of sturen ze aan op een rechtszaak met de SSH?

Officieel heeft de groep bewoners (35 van het IBB, 25 van het TWC) tot en met vandaag de tijd om de campusclausule te tekenen. Dat staat in een brief van een advocatenkantoor die ze onlangs kregen.

Door te tekenen accepteren ze een wijziging in hun huurcontract, die stelt dat ze na afstuderen hun woonruimte verlaten. Met deze clausule wil de SSH de doorstroming op de Utrechtse studentenkamermarkt bevorderen.

Nieuwe bewoners van de twee studentencomplexen krijgen al sinds oktober 2010 een huurcontract met daarin de campusclausule. Alle bewoners met een oud huurcontract worden sinds een klein jaar aangespoord om de clausule te accepteren. Het gros heeft dat inmiddels gedaan.

Tekenen de 60 bewoners de clausule niet, dan volgt een dagvaarding, schrijft het advocatenkantoor aan de bewoners (pdf). Concreet: dan worden ze voor de rechter gesleept, en gaat de rechter oordelen of hun huurcontract tussentijds mag worden aangepast. Goede kans dat de rechter de SSH vervolgens in het gelijk stelt: een aantal bewoners van de Cambridgelaan dolf vorig jaar het onderspit in de rechtszaal.

Bob Kersten is een van de 35 IBB-bewoners die de clausule nog niet getekend heeft. Maar dat gaat hij vandaag nog wel doen, vertelt hij. "Ik heb gewacht met tekenen, omdat ik lid ben van het woonbestuur. Ik wilde precies bijhouden wat de stappen van de SSH in dit proces zijn."

Het IBB-woonbestuur kiest geen kant in de discussie over de legitimiteit van de campusclausule. Kersten: "We geven de bewoners die de clausule weigeren alleen informatie en ondersteuning. We hebben als woonbestuur ook een verantwoordelijkheid richting toekomstige bewoners die een kamer zoeken." Het woonbestuur van het Tuindorp-West Complex laat weten ook deze positie in te nemen.

Bewoners met een oud huurcontract kregen in november 2012 de eerste brief met daarin het verzoek de campusclausule te tekenen. Dat heeft volgens Kersten geleid tot een flinke "verhuisgolf". "In het huis onder mij zijn elf van de veertien bewoners in het afgelopen jaar vertrokken. Of dat door de campusclausule komt, weet ik niet, maar het valt wel op."

Doorverhuizen is voor sommige oudere bewoners een serieus probleem, vertelt Kersten. "Bij veel bewoners die niet meer studeren is er geen sprake van onwil om te verhuizen, maar meer sprake van onvermogen. Voor een woning via Woningnet hebben ze te weinig wachttijd, en de particuliere markt is te duur voor wie nog geen geschikte baan heeft gevonden na hun studie. Er zijn bewoners die voor hun gevoel nergens heen kunnen."