Debat over gender en emancipatie tijdens UU-viering Internationale Vrouwendag

Emeritus hoogleraar Anneke van Doorne-Huiskes van de Universiteit Utrecht zal de lezing ‘Geschiedenis en instituties van het Nederlandse emancipatiebeleid’ geven. Oud-hoogleraar Sociologie Van Doorne-Huiskes buigt zich over arbeidsmarkt- en organisatievraagstukken, met aandacht voor de positie van vrouwen in Nederland en Europa. De andere lezingen over emancipatie en diversiteit worden gegeven door Lidwien Poorthuis van het Landelijk Netwerk van Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH) en hoogleraar Anneke Smelik van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Na de lezingen is er een paneldiscussie met de sprekers uit het ochtendprogramma en UU-hoogleraar Joop Schippers, medeauteur van het boek Van privéprobleem tot overheidszorg. Emancipatiebeleid in Nederland. De hoofdlijnen van het emancipatiebeleid zoals dit door de Nederlandse overheid wordt gevoerd, staan hierin centraal.

Tegen het eind van het programma reiken universiteitshoogleraar Rosi Braidotti en hoogleraar Anneke Smelik, oprichters van het Rosanna Fonds, voor de tweede keer een beurs uit aan een getalenteerde vrouw.

Het programma is georganiseerd door het Vrouwennetwerk Universiteit Utrecht, het Rosanna Fonds en de hubs ‘Gender and Diversity: Building an Inclusive Society’ en ‘Future of Work’  van het strategisch thema Institution for Open Societies.

De toegang tot het evenement is gratis. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via deze link.

Bekijk hier het programma.