Debat Vidius op scherpst van de snede

Panel tijdens het Vidius debat met achter de tafel vlnr Jasper van Dijk Anne-Wil Lucas en Pascal ten Have

Tweede Kamerleden Jasper van Dijk (SP) en Anne-Wil Lucas (VVD) en LSVb voorzitter Pascal ten Have (voorzitter LSVb) gingen gisteren in debat als afsluiting van de Vidius informatieweek. De gemoederen liepen hoog op. Anne-Wil Lucas verliet meteen na afloop de zaal. Vidiusvoorzitter Tjolina Proost vertelt wat er gebeurde.

Het debat was op de dag dat het Centraal Plan Bureau (CPB) net had bekendgemaakt dat er 16 miljard extra bezuinigd moet worden om Nederlands nationale concurrentiepositie op pijl te houden. Deze week hadden we net een informatieweek gepland om studenten te informeren over wat hen boven het hoofd hangt. 'Er heerst nog veel onduidelijkheid onder studenten en het debat moest helderheid scheppen'. Als debatvoorzitter leidde Astrid Feiter de avond. Zij is betrokken bij hoger onderwijs en heeft met haar bureau Mevrouw de Voorzitter veel ervaring in debatten.

Een stampvolle aula luisterde naar het debat waarvan de eerste stelling van het debat:  ‘het huidige studiefinancieringsstelsel moet COMPLEET worden omgezet naar een leenstelsel.’ Door de actualiteit al meteen heel actueel en niet meer ondenkbaar. Lucas (VVD): ‘Dit heeft altijd in ons verkiezingsprogramma gestaan, maar het is nog onduidelijk of dit doorgevoerd gaat worden. Voor nu zijn het enkel speculaties. We zullen dit echter niet doen om jullie te pesten. Door deze aanpassingen te doen, zorgen we er juist voor dat jullie na je studie ook een baan hebben. ‘

Applaus, maar ook verontwaardiging: ‘wanneer is het een keer afgelopen?’ vroeg een jongen uit de zaal. Ook de andere stellingen deden veel stof opwaaien. Zo was de zaal het roerend eens met Pascal ten Have dat het belachelijk was dat studenten opeens moesten gaan betalen voor keuzes waar ze in het verleden geen rekening mee konden houden. Ook werden er zorgen uitgesproken over het hooghouden van de kwaliteit van het onderwijs. Jasper van Dijk: ‘Door de bezuinigingen is er steeds minder geld voor het bijscholen van docenten en goede onderwijsvoorzieningen, maar ik ben het met de VVD eens dat er best meer gesneden kan worden in het management en in andere overhead’.

Om wat lucht in het heftige debat te brengen, was er tussendoor een optreden van theatersportgroep Parnassos. Een aardigheid was dat ze quotes uit het debat gebruikten voor hun sketches. Ook de voicemail van Geert Wilders was heel grappig. ‘Fantastisch leuk’, zei een studente achteraf. ‘Mijn schouders zakte meteen weer drie centimeter omlaag’.

Dat de gemoederen hoog opliepen, bleek vooral op het eind. Lucas verdween meteen na afloop van het debat, omdat ze boos was op Ten Have. Hij citeerde Zijlstra dat ‘de staat nu eenmaal niet altijd rechtvaardig is’. Lucas vond dit een flauw en uit zijn verband gerukt citaat. Gelukkig kon Vidius haar na afloop nog wel spreken, zodat ze met een positief gevoel naar huis kon.

De informatieweek is voor ons zeker niet het einde van alle acties. Het gaat niet alleen om actie, maar ook om informatie. Ook tijdens dit debat bleek dat lang niet alles duidelijk is voor studenten en dat er nog steeds veel vragen en vooral zorgen zijn over hoe het nu precies zit met uitzonderingsmaatregelen en de terugwerkende kracht van alle maatregelen'. Daarom gaat Vidius door met het voorlichten van studenten en een kaartjesactie. De kaartjes zullen dan in de derde week van maart worden aangeboden aan de Hoger Onderwijsvoerders van de Tweede Kamer.