Dekker sust kritiek op NWO-plannen

De felle kritiek van wetenschappers op de drastische hervorming van onderzoeksorganisatie NWO berust op een misverstand, stelt staatssecretaris Sander Dekker. Ze belanden heus niet in een bijrol.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) gaat op de schop, heeft het kabinet aangekondigd. Maar veel is nog onduidelijk en een nieuwe brief van staatssecretaris Dekker (Onderzoek) biedt weinig houvast.

Het kabinet wil dat NWO flexibeler wordt en meer oog krijgt voor maatschappelijke vraagstukken. Nu is NWO een ‘eilandenrijk’ van wetenschapsgebieden met elk een eigen, zelfstandig bestuur. In plaats daarvan komt er één raad van bestuur die alle beslissingen neemt over de programma’s en budgetten, bijgestaan door een raad van toezicht.

Dat voornemen doet veel stof opwaaien. Een bestuurslid van NWO stapte op, prominente wetenschappers schreven een open brief en de universiteiten verweten het ministerie gebrek aan regie. De kern van de kritiek: wetenschappers dreigen hun macht over NWO te verliezen.

Maar Dekker wil er nog weinig over zeggen. Het is geenszins de bedoeling de rol van de wetenschapper te “marginaliseren”, schrijft hij slechts. “Zij zijn van essentieel belang voor het succes van NWO.”

Onder meer Hans Clevers van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen waarschuwde voor de plannen. “De vraag is vooral wie er in die raad van toezicht zullen zitten”, zei hij in een interview met het HOP. “Zijn dat ondernemers? Dan zou NWO de speelbal kunnen worden van het bedrijfsleven, dat toch al 275 miljoen euro van het vrije budget heeft opgeëist voor het ‘topsectorenbeleid’. Of komen de rectoren van universiteiten in die raad van toezicht, zoals ook wel eens is geopperd? Dat moeten we niet hebben. NWO moet van de wetenschappers blijven.”

De Tweede Kamer had om een brief gevraagd over de omstreden veranderingen. Volgens Dekker berust de kritiek in de media op een “misverstand”. Maar hoe de veranderingen eruit gaan zien, “wordt de komende tijd uitgewerkt”.

Bij NWO kunnen wetenschappers op allerlei gebieden voorstellen indienen. Het idee is dat de beste wetenschappers een beurs krijgen, ongeacht de universiteit of onderzoeksinstelling waar ze werken.