Delft, Wageningen en MIT samen in technologisch instituut Amsterdam

De TU Delft, de Wageningen Universiteit en het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology hebben de competitie voor een nieuw technologisch instituut in Amsterdam gewonnen.

Juryvoorzitter Robbert Dijkgraaf heeft dit vandaag bekendgemaakt. De komende weken starten er verkennende gesprekken met de gemeente Amsterdam over de realisatie van het instituut. De gemeenteraad beslist over het eindresultaat.

Het instituut waarin Delft, Wageningen Universiteit en MIT willen samenwerken, richt zich op stedelijke innovatie op het gebied van onder meer water, afval, energie, voedsel en data. Er doen behalve kennisinstituten en bedrijven ook andere gemeenten en burgers aan mee.

De jury is enthousiast: “De betrokken partijen hebben de ambitie én potentie om dit instituut uit te laten groeien tot de wereldtop.”

Amsterdam wil meer bedrijven, kennisinstellingen en talent aan zich binden en heeft daar 20 tot 50 miljoen euro voor over. De hoop is dat het nieuwe instituut economische groei en banen oplevert. De gemeente gaat in een later stadium in gesprek met de afvallers, waaronder de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Ook hun voorstellen kunnen waardevol zijn voor de stad.