Delftse studentenvereniging verzwijgt hersenschudding bij ontgroening

De studente heeft “iets tegen haar hoofd gekregen” tijdens het zogenoemde ‘matrix zitten’, meldt universiteitskrant TU Delta. Daarbij zitten aspirant-leden in lange rijen met hun hoofd naar beneden achter elkaar. Eerder zou ze al verschillende keren zijn flauwgevallen, waarna uitdrogingsverschijnselen en zouttekort bij haar waren geconstateerd. Haar huisarts had al geadviseerd niet mee te doen aan het ‘matrix zitten’.

EHBO-band
Volgens de universiteit had het incident voorkomen kunnen worden. Het meisje had een EHBO-band om haar arm waaraan ouderejaars hadden kunnen zien dat ze kwetsbaar was. De meesten van hen waren echter dronken, en namen haar die band af. Daardoor deed ze toch mee.

De hersenschudding die de studente opliep, had voor haar studie flinke gevolgen: ze kon de eerste maanden niet gaan studeren, en is pas in februari voor de helft van de tijd begonnen met haar studie. Toch wil ze geen aangifte doen tegen Virgiel.

Het bestuur van de TU Delft heeft besloten dat de vereniging in september niet welkom is tijdens de introductieweek, waar studentenverenigingen normaal gesproken hun nieuwe leden werven. Ook ontneemt de universiteit Virgiel het komend studiejaar haar bestuursbeurzen.

Nog twee incidenten
Het wordt de vereniging bovendien kwalijk genomen dat ze slecht meewerkte aan een rechercheonderzoek. Als klap op de vuurpijl bleek ook nog eens dat Virgiel twee eerdere incidenten had verzwegen.

De universiteit heeft Virgiel opgedragen vóór 1 augustus met een plan te komen om de risico’s tijdens ontgroeningen onder controle te houden. Als Virgiel daar onverhoopt niet in slaagt, mag de vereniging wellicht ook in de toekomst niet deelnemen aan de introweek, en kunnen verdere financiële vergoedingen worden ingehouden.