Demonstratie tegen hogere studieschulden

De demonstranten liepen met spandoeken en borden van de Dam naar de Nieuwmarkt. Eigenlijk zouden ze naar het Spui gaan, maar de organisatoren kwamen er nog net op tijd achter dat daar een boekenmarkt aan de gang was.

De studenten zijn boos dat minister Van Engelshoven de rente op studieschulden wil verhogen, waardoor oud-studenten in de toekomst meer moeten betalen als ze eenmaal gaan aflossen. Studenten zijn geen melkkoeien, luidde de slogan.

Sojamelk
Die vergelijking streek enkele dierenrechtenactivisten overigens tegen de haren in: koeien mag je ook niet melken, schreven ze op Facebook, en zeker niet in de bio-industrie. Je kunt maar beter sojamelk drinken.

Maar die kanttekening mocht de actiebereidheid niet drukken. De demonstratie is het werk van de politieke jongerenorganisaties van SP, GroenLinks en PvdA, samen met vakbond FNV Jong, de Amsterdamse studentenvakbond ASVA en actiegroep WakeUp.

GroenLinks en PvdA zijn medeverantwoordelijk voor het afschaffen van de basisbeurs, samen met VVD en D66. Een demonstrant hield een foto van GroenLinks-leider Jesse Klaver omhoog met het verwijt: wie heeft er nu schuld?

Toch zijn de jongeren van PvdA en GroenLinks er vandaag bij. De basisbeurs afschaffen is niet zo erg, lijkt de gedachte, maar dan moet je niet de rente op studieschulden verhogen. “Het sociale leenstelsel wordt afgebroken en vervangen door een asociaal leenstelsel”, stelt voorzitter Julia Matser van DWARS, zoals de jongerenorganisatie van GroenLinks heet.

Druppel
De SP-jongeren van ROOD zijn feller. De hogere rente is niet de druppel die de emmer doet overlopen, vindt voorzitter Lisa de Leeuw, want die emmer is al veel eerder overgelopen. “Al die beloftes van het leenstelsel zijn niet nagekomen”, stelt ze. Ze hoopt dat de actiebereidheid onder studenten weer zal toenemen.

Ook enkele Kamerleden van de oppositie waren van de partij en staken de actievoerders een hart onder de riem.

Het zal voorlopig niet het laatste protest zijn in het hoger onderwijs. Volgende week is het Prinsjesdag en presenteert het kabinet de nieuwe begroting. Wetenschappers hebben alvast acties aangekondigd voor de week erna, als de bezuinigingen op het onderwijs (de ‘doelmatigheidskorting’) niet van tafel zijn.