DENK wil gelijke kansen voor Hendrik en Hannane

De nieuwe partij DENK heeft standpunten over diversiteit, discriminatie en Zwarte Piet, maar ook het hoger onderwijs komt aan bod. Er moet weer een basisbeurs komen, staat in het verkiezingsprogramma.

Denkend aan Holland zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan, schreef Hendrik Jan Marsman in zijn gedicht ‘Herinnering aan Holland’ (1936). De nieuwe partij DENK verwijst ernaar in het voorwoord van het vandaag gepresenteerde program.

Denkend aan Nederland ziet de partij een samenleving voor zich waarin “Hendrik en Hannane bij gelijke geschiktheid evenveel kans maken op een baan” en waarin “verpleegkundige Thea rekening houdt met de wensen en eisen van tante Latifa”.

In het hoger onderwijs wil DENK het leenstelsel weer afschaffen “omdat het van studeren een privilege maakt”. In plaats daarvan moet er een inkomensafhankelijke basisbeurs komen. Sowieso moet doorstuderen weer goedkoper worden: voor een tweede masteropleiding zouden studenten weer het wettelijke collegegeld moeten betalen in plaats van soms meer dan tienduizend euro per jaar.

De partij omarmt een idee van VVD en PvdA, waar ook het CDA zich onlangs achter schaarde: studenten zouden niet meer per jaar moeten betalen, maar per vak. Dan kunnen ze hun eigen studietempo bepalen.

Verder zouden alle studenten een stageplaats moeten kunnen vinden. Door discriminatie van studenten met een migrantenachtergrond lukt dat soms niet, meent DENK. De partij pleit voor een quotumregeling.

Het onderwijs moet van DENK ‘diversifiëren en dekoloniseren’. “Kolonialisme, Srebrenica en de politionele acties moeten meer aan bod komen en ook gender moet meer aandacht krijgen in het onderwijs, zowel in het curriculum als door het tegengaan van een te grote feminisering van het onderwijs.”

Over het wetenschappelijk onderzoek en de kenniseconomie zegt DENK weinig. De partij ziet kansen in een “meer gezamenlijke benadering van Nederlandse universiteiten en aantrekkelijke vormen van publiek-private samenwerking”.

DENK heeft momenteel twee zetels in de Tweede Kamer. De oprichters Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk zaten in de fractie van de PvdA, maar hebben zich afgesplitst. De partij trok veel aandacht toen presentatrice Sylvana Simons zich erbij aansloot.