Dertigtal meldingen van stormschade aan universiteitsgebouwen

De naam van de Universiteit Utrecht bovenop het Van Unnikgebouw moet het sinds donderdag even zonder de eerste U doen. Een deel van de voorplaten op de letter waaide weg en werd volgens de universitaire beveiligers teruggevonden bovenop de bibliotheek aan de overkant.

Elders in De Uithof vlogen zonnepanelen en plafondplaten in het rond. Ook legden drie bomen het loodje. In de binnenstad waren er vooral meldingen van dakpannen die naar beneden vielen en zonneschermen die kapot waaiden.

In het Academiegebouw gingen enkele ruitjes kapot. Ook was er een melding van een "opwaaiend dak". De receptie van het gebouw laat weten dat er slechts enkele loodflappen op het dak loslieten.

In totaal kwamen bij de meldkamer van de beveiliging zo’n dertig meldingen binnen. Voor zover bekend is niemand geraakt door omvallende of rondvliegende zaken. De universiteit durft nog geen uitspraken te doen over de totale kosten van de herstelwerkzaamheden.

Lang niet alle incidenten op het universiteitsterrein worden bij de meldkamer gemeld. Zo posten de Rugbyende Utrechtse Studenten op Facebook dat de palen op hun veld waren omgewaaid. Ze bleven er de humor van inzien.

Het advies aan studenten en medewerkers om binnen te blijven, was zeker niet overdreven. Want de loeiharde storm, met windstoten tot wel 130 kilometer per uur, zorgden voor veel overlast. Veel medewerkers kwamen in de problemen door het uitvallende openbaar vervoer. Op intranet en op twitter (hasthag stormpoolen) verschenen meerdere oproepen van mensen die niet naar huis konden. Ook boden verschillende UU'ers collega's een lift of onderdak aan.

Bij andere instellingen was er eveneens overlast, al bleef ook daar de schade beperkt. In het hoger onderwijs kwam het opmerkelijkste nieuws van de Universiteit van Amsterdam, waar dakplaten van de overkapping van een binnenplaats op het Science Park naar beneden kwamen. Dankzij een tijdelijke dakconstructie is het gebouw vandaag weer open voor onderwijs en onderzoek. De totale schade is nog niet opgemaakt, zegt een woordvoerder.

Bij de TU Delft werden twee auto’s verpletterd onder een forse boom, waaide een zonnepaneel van het dak en lieten de gevelplaten van een studentenflat los. Ook bij het Polakgebouw van de Erasmus Universiteit – dat enkele maanden geleden al even werd gesloten wegens mogelijk instortingsgevaar – raakte een deel van de luifel los.

In Wageningen werd het gebouw Plus Ultra ontruimd, onder meer omdat de letter L boven de ingang dreigde los te laten. “Waarschijnlijk heten we na de storm Pus Ultra”, aldus de beheerder van het gebouw tegen universiteitsblad Resource.

Het is niet duidelijk hoe groot de stormschade in het hoger onderwijs precies is. Volgens het Verbond van Verzekeraars ligt de totale schade aan particuliere huizen en auto’s rond de negentig miljoen euro. Waarschijnlijk duurt het nog maanden voordat de schade aan bedrijven en openbare gebouwen in kaart is gebracht.

Tags: storm