Deurwaarder mag studiefinanciering niet opeisen

Deurwaarders van de Dienst Uitvoering Onderwijs zullen geen beslag meer leggen op de studiefinanciering van studenten met schulden. Dat heeft DUO met de Nationale Ombudsman afgesproken.

Het moet flink misgaan wil het zover komen, maar soms stuurt DUO een deurwaarder op een student af. Dat kan gebeuren als iemand te laat is met het inleveren van de ov-studentenkaart en een boete krijgt. Hetzelfde geldt voor mbo’ers die hun lesgeld niet betalen.

Wie geen betalingsregeling met DUO treft, krijgt een deurwaarder achter zich aan. Die deurwaarder zal ook een betalingsregeling willen afspreken. De volgende stap is dat de deurwaarder beslag legt op het loon. Maar als iemand geen baan heeft, kiest de deurwaarder meestal voor een ‘bankbeslag’.

Zo legt de deurwaarder beslag op de studiefinanciering, terwijl dat wettelijk niet mag. Daar hadden twee studenten bij de Nationale Ombudsman over geklaagd. “En terecht”, zegt een woordvoerder van DUO. “Er moet wel wat geld overblijven om brood en pindakaas te kopen.”

Nu wacht de deurwaarder met de invordering tot de schuldenaar weer een inkomen heeft. “De schuld wordt natuurlijk niet kwijtgescholden”, aldus de woordvoerder.

Hun gewone studieschulden mogen studenten in vijftien jaar tijd aflossen. Als iemand een boete krijgt voor fraude met de basisbeurs, telt dat op bij de langlopende schuld en wordt die niet meteen geïnd.

Gewone studieschulden mogen studenten in vijftien jaar tijd aflossen. Een boete voor fraude met de basisbeurs wordt geïnd via het Centraal Justitieel Incassobureau, dat bijvoorbeeld ook verkeersboetes afhandelt. Ook het CJIB mag in principe geen beslag leggen op de studiefinanciering. Of dat in de praktijk via een bankbeslag toch gebeurt, kon een woordvoerder van DUO niet zeggen.