Diepgaand onderzoek naar fraude Smeesters geëist

Na felle kritiek gaat de Erasmus Universiteit Rotterdam waarschijnlijk nader onderzoek doen naar de fraude van hoogleraar Dirk Smeesters. Eerder zag de universiteit daar geen aanleiding toe.

De Rotterdamse hoogleraar marketing Smeesters werd in het voorjaar betrapt op fraude in twee gepubliceerde artikelen. De onderzoekscommissie van de Erasmus Universiteit twijfelde bovendien hardop aan de rest van zijn wetenschappelijke werk, waarvan in veel gevallen de ruwe data waren verdwenen.

“De Erasmus Universiteit heeft niet gedaan wat zij had moeten doen”, zei oud-KNAW-president Pim Levelt gisteren tegen het Hoger Onderwijs Persbureau. “Er zijn twee artikelen ingetrokken, maar de rest van Smeesters’ werk blijft gewoon rondzingen. Als een universiteit een wetenschapper een aantal jaar heeft laten aanrommelen, dan moet zij haar verantwoordelijkheid nemen en het hele oeuvre doorlichten, zoals nu bij Stapel voor het eerst is gebeurd.”

Levelt leidde een van de drie deelonderzoeken naar de fraude van Stapel. Volgens hem is zulk grondig onderzoek de nieuwe standaard. Maar de Erasmus Universiteit wilde liever niet alles controleren. “Als er nieuwe signalen komen dat er zaken niet in orde zijn kan een nieuwe commissie worden ingesteld”, liet een woordvoerder in juni weten.

Ook de fraude van hoogleraar geneeskunde Don Poldermans wilde de universiteit niet verder uitdiepen. Hij had immers meer dan zeshonderd artikelen geschreven en het zou ondoenlijk zijn om die allemaal tegen het licht te houden.

Na publicatie van het rapport over Stapel krijgt ook die beslissing kritiek. Tegen NRC Handelsblad zegt de huidige KNAW-president Hans Clevers dat de universiteit alsnog het hele oeuvre moet controleren, te beginnen met de meest geciteerde artikelen. Poldermans zelf ontkent overigens dat hij heeft gefraudeerd.

De Erasmus Universiteit komt later vandaag met een verklaring.