Discussie over opheffen faculteit wijsbegeerte Erasmus Universiteit

Het is te duur om de faculteit wijsbegeerte overeind te houden, vindt het bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De bacheloropleiding filosofie gaat waarschijnlijk verdwijnen. Maar na de commotie is twijfel over het besluit ontstaan.

De universiteit, vernoemd naar een van Nederlands grootste filosofen, maakt jaarlijks drie ton verlies op de faculteit, schrijft de decaan van de faculteit wijsbegeerte in een brief aan de medewerkers. De brief stond per ongeluk online en is weer verwijderd nadat universiteitsblad Erasmus Magazine erover had geschreven.

Voor veel studenten is filosofie een tweede studie. Dat is een probleem voor de faculteit: het ministerie van Onderwijs bekostigt die tweede studies niet meer. Maar het personeelsbestand is ook vergrijst en er zijn volgens de decaan tamelijk veel medewerkers tot universitair hoofddocent bevorderd.

Er komt een reorganisatie en daarbij zullen waarschijnlijk gedwongen ontslagen vallen, waarschuwt de decaan. De banen van zowel ondersteunend als wetenschappelijk personeel staan op het spel.

Het doek valt niet helemaal. Als het aan de decaan ligt, blijft er een bacheloropleiding ‘wijsbegeerte van een wetenschapsgebied’ en spelen de filosofen straks een rol in een nieuwe brede bachelor. Ook blijft er filosofisch masteronderwijs bestaan, liefst in samenwerking met andere universiteiten.

Het is niet de eerste geesteswetenschappelijke faculteit die het roer moet omgooien. Vorige maand kwam het nieuws naar buiten dat de Universiteit van Amsterdam zijn faculteit geesteswetenschappen op de schop neemt. Eerder moesten kleine talen in Utrecht en Groningen eraan geloven.

UPDATE
Het bestuur van de Erasmus Universiteit reageert op de commotie en schrijft dat de opleiding wijsbegeerte voorlopig niet wordt opgeheven. “Voor de huidige en aankomende studenten verandert er niets.” Op termijn moet de discipline wijsbegeerte misschien fuseren met “een of meerdere” andere faculteiten. “Daarbinnen is een van de scenario’s een brede bachelor, waar de opleiding Wijsbegeerte in opgaat. Over deze scenario’s is nog geen beslissing genomen.”