Dispuutslid Unitas verantwoordelijk voor verstoren college

Een vriendengroep van een Unitasdispuut had als een soort challenge bedacht om veel aandacht op sociale media te verwerven met een bijzondere actie. Hij koos ervoor een college te verstoren en het filmpje daarvan op Dumpert te plaatsen. Effect had het wel. De docent en de studenten schrokken van de wat agressieve toon. Het artikel op DUB en op sociale media werd veel bekeken, maar over het algemeen was er weinig waardering voor de actie.

Het was al snel duidelijk dat de student niet bij Aardwetenschappen studeert.  Het studentendecanaat kwam er vrij snel achter dat de jongen lid van  studentenvereniging Unitas moest zijn. Met de vereniging werd contact opgenomen. Voor rector Godelieve de Wijer was de actie bij haar nog niet bekend. Ook het bestuur van het dispuut was niet op de hoogte. Godelieve: “Voor ons was wel duidelijk dat dit soort acties niet passen binnen de vereniging en daarom zijn we meteen in overleg gegaan met de universiteit en met de student.”

De ongenode gast blijkt een studentVeiligheidskunde van de Hogeschool Utrecht. Hij had de impact van zijn actie niet overzien en is achteraf zeer geschrokken. Het was de bedoeling dat hij opnieuw  naar het college zou gaan om de studenten en de docent excuses aan te bieden. Na een gesprek met de vertegenwoordigers van de faculteit en een studentendecaan is besloten dat de student niet naar college zou gaan. Hij heeft dinsdag een gesprek gehad met de docent om zijn excuses aan te bieden en zal de studenten van het vak een mail sturen. Voor docent Ruud Schotting is daarmee de kous af. "Uit het gesprek bleek dat de jonge student zelf ontzettend  geschrokken is van de reacties op zijn (naar eigen zeggen onbezonnen) actie. De excuses waren voor mij geloofwaardig en wat mij betreft hoeft hij niet nog verder ter verantwoording geroepen te worden. Ik zie eerder dat de achtergrond van deze daad vanuit het dispuut eens goed tegen het licht gehouden zou kunnen worden."

De studentendecaan overlegt nog met het College van Bestuur of er eventueel sancties opgelegd worden aan Unitas.