Dit is er in Utrecht te doen rond de verkiezingen

Dit is er op dinsdag 14 maart te doen:

Filosofisch Café in het Hofman Café
Tijdens deze editie van het filosofisch café heeft Studium Generale politiek filosofen Irena Rosenthal (UvA) en Evert van der Zweerde (RUN) naar Utrecht gehaald om naar het lijsttrekkersdebat te kijken. Daarnaast analyseren de twee gasten de campagnes, retoriek en de staat van de democratie. Meer informatie is hier te vinden.

Tegenlicht Student Sessions Verkiezings Special
Aan de vooravond van de verkiezingen houdt het VPRO-programma Tegenlicht op 14 maart een speciale meet up voor studenten. In sciencecafé Het Proeflokaal aan Padualaan 99 blikken de makers terug op de Amerikaanse verkiezingen. Hierbij gaan ze in op wat de uitslag in de VS betekent voor het politieke klimaat in eigen land. Meer hierover is te op deze pagina te vinden.

Dit is er op 15 maart te doen:

Verkiezingsnacht Rebo & Perikles
Na het sluiten van de stembussen begint het pas voor REBO en studievereniging Perikles. Vanaf 21.00 uur kunnen studenten en medewerkers van de UU de uitslag live volgen in het gebouw van de studievereniging aan de Bijlhouwersstraat 6. Ook geeft een aantal deskundigen flitscolleges om een aantal zaken te verduidelijken. Zo zal Mark Bovens (USBO, WRR) uitleg geven over de gevolgen van deze verkiezingen. Klik hier voor meer informatie.

Verkiezingscafé in TivoliVredenburg
Ook in het Utrechtse poppaleis is de uitslag te volgen. In de K.F. Hein Foyer op de vijfde verdieping wordt een grote huiskamer gemaakt. Hier hangt een groot scherm waarop je gedurende de avond alle ontwikkelingen kunt volgen. Vanaf 21 uur kun je de trappen naar de vijfde verdieping bestijgen. Alles over dit evenement staat op de site van TivoliVredenburg.

3FM op Utrecht Centraal
Van 6 uur ’s ochtends tot het moment dat de stemlokalen sluiten om 21 uur maakt 3FM een programma vanaf station Utrecht Centraal. Ze willen van de stationshal het gezelligste stemlokaal van Nederland van maken. Alles over deze dag staat in deze evenement pagina op facebook.

Volg de Utrechtse resultaten live
Via deze site van de gemeente Utrecht kun je live meekijken met de gebeurtenissen in de Utrechtse stemlokalen. Overdag kun je zien hoeveel mensen er komen stemmen en vanaf 21.30 uur kun je de Utrechtse resultaten vorm zien krijgen.

Bekijk de uitslag in het Stadskantoor
In het stadskantoor wordt op vrijdag 17 maart de verkiezingsuitslag van Utrecht vastgesteld. Dit gebeurt tijdens een openbare bijeenkomst. Hoe laat dit precies is, kan de gemeente nog niet zeggen. Dit maken zij via de website en social media bekend.

Op zaterdag 18 maart kunnen geïnteresseerden de uitslag tussen 10 en 13 uur in het Stadskantoor bekijken.

Zijn er nog meer activiteiten? Laat het weten in de comments.