Docent legt statistiek uit met episch gedicht

Een studente van het University College Amsterdam vond betrouwbaarheidsintervallen saai. Docent methodologie Daan van Schalkwijk schreef daarom een amusant, episch gedicht waarin hij het concept uitlegt.

De koning is wanhopig. Hoe kan hij zijn volk kennen? Hij heeft een tovenaar en een wijze om raad gevraagd, maar die boezemen hem weinig vertrouwen in. Tot ontzetting van de hovelingen stapt een jonge schildknaap naar voren om de koning uit te leggen dat hij zijn volk kan kennen dankzij de statistiek.

‘A valiant promise, master squire,
Then let us have it, we’re all ears.’
A hidden grin ran through the courtiers,
But our stout squire knew no fears.

Het epische gedicht staat op zijn weblog. Daar kunnen lezers het tegen een kleine betaling ook als e-book downloaden. De opbrengst gaat naar een goed doel: onderwijs in Afrika.

Het University College Amsterdam hoort bij de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam. Universiteitskrant Ad Valvas schreef een bericht over het gedicht.