Doe mee aan de DUB EK-pool

Is jouw afdeling of studentenvereniging al helemaal in de ban van het EK voetbal? Geef je dan als team op voor de DUB EK-pool. We hebben mooie prijzen voor de winnaars en de verliezer.

Welke team onderzoekers, welk studentenhuis, welke universitaire afdeling of welke studentenvereniging heeft het meest verstand van voetbal? Over ruim een maand weten we het.

DUB organiseert een betrekkelijk snel in te vullen voetbalpool voor studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht. Twee jaar geleden pakte een team medische beeldverwerkers van het UMC Utrecht de hoogste prijs bij de WK-pool. Wie gaat er dit jaar met de eer vandoor?

Hoe doe je mee?
Stap 1: Stel een team samen van minimaal 3 en maximaal 10 man, liefst een team waarvan de leden tot dezelfde afdeling, werkgroep, studie- of studentenvereniging behoren. Veritijnen, celbiologen en kantinepersoneel verenigt u!

Stap 2: Kies uit de 16 deelnemende voetballanden 4 topfavorieten (landen waarvan jullie denken dat ze veel winnen en veel scoren) en 4 kneuzen (landen waar jullie weinig vertrouwen in hebben). Kies daarnaast ook nog een topscorer (een speler die volgens jullie veel gaat scoren) en een schopper (een speler die veel kaarten scoort). De puntentelling wordt later in dit artikel toegelicht.

Stap 3: Stuur uiterlijk 7 juni een mail naar redactie@dub.uu.nl met daarin:
- De naam van het team.
- De naam van de aanvoerder van het team, diens email-adres en telefoonnummer (bij voorkeur mobiel), zodat de redactie contact kan onderhouden.
- Een korte omschrijving van het team, de teamleden en van welke afdeling/vereniging jullie zijn.
- De voorspelling: 4 topfavorieten, 4 kneuzen, de topscorer en de schopper.

De tips van enkele meedingende teams:

• De introductiecommissie van de UIT 2012: “Spanje wordt geen kampioen. In de Champions League haalden Spaanse clubs het ook niet.”
  • De winnaars van de WK-pool twee jaar geleden, de medewerkers van het Image Sciences Institute (ISI) in het UMC Utrecht: “De winnaar zou goed uit groep B kunnen komen.”
  • Het bestuur van studentenvoetbalvereniging Odysseus ’91. "Gastland Oekraïne gaat verassen en haalt zeker de kwartfinale. Onze eigen Klaas-Jan Huntelaar wordt topscorer van het toernooi."
  • René, Jurre en Froukje, de hoofdrolspelers van de DUB-strip 3Hoog. Jurre heeft de pool ingevuld, aangezien Froukje voetbal uitsluitend beschouwd vanuit sociologisch oogpunt, en René voetbal alleen interessant vindt als er shirts geruild worden of als Ibi (Afellay) in beeld is. Froukje heeft een tip voor voetbalhaters: "Tijdens wedstrijden is het heel rustig op straat. Een goed moment om bijvoorbeeld even te gaan shoppen met vriendinnen."
  • De senaat van gezelligheidsvereniging U.S.C: “Wij verwachten veel van Van Persie.”
  • De medewerkers van de postkamer van het Bestuursgebouw: “Die Grieken zullen enorm hun best doen. Ze willen allemaal een transfer afdwingen naar een club buiten Griekenland. Ze voetballen zichzelf rijk.”

De puntentelling
Voor elke categorie zijn punten te verdienen en te verliezen. De puntentelling is als volgt:

Topfavorieten: Een gewonnen wedstrijd van een van deze landen levert 3 punten op, een gelijkspel 1 punt. Bovendien levert ook elk gescoord doelpunt van een topfavoriet 1 punt op. Doelpunten in de verlenging tellen mee, penalty’s na afloop van de verlenging tellen niet mee.

- Kneuzen: Een gewonnen wedstrijd van een van deze landen levert 3 punten aftrek op, een gelijkspel 1 punt aftrek. Bovendien levert ook elk door een kneus-land gescoord doelpunt 1 punt aftrek op. Ook hier geldt: doelpunten in de verlenging tellen mee, penalty’s na afloop van de verlenging niet.

Let er bij de keuze van landen op dat een topfavoriet meer punten oplevert als dat land doordringt tot de kwartfinale, halve finale en finale. Omgekeerd, een kneus-land dat het toch verrassend goed doet, kan veel strafpunten betekenen.

- De topscorer. Simpel, voor elk doelpunt dat die speler maakt, krijg je 3 punten.

- De schopper. Dit is een categorie voor de fijnproevers. Voor elke gele kaart die deze speler krijgt, krijgt jouw team 2 punten. Krijgt de schopper een rode kaart, dan mag je champagne ontkurkt worden bij jouw team: 5 punten.

Het verloop
Na de start van het EK kan iedereen op een openbare Google Spreadsheet zien hoe de teams scoren. Gepoogd wordt de scores zo actueel mogelijk te houden, dit is afhankelijk van het aantal deelnemende teams en dus de hoeveelheid werk.

Tijdens het EK zal DUB geregeld berichten over de tussenstand, en ook aan teamaanvoerders benaderen voor een korte reactie.

Na de finale op 1 juli maken we de winnaar bekend.

De prijzen
Naast eeuwige roem hebben we een aantal fraaie prijzen. De eerste prijs is een set toegangskaarten voor alle leden van het team (maximaal tien) voor een competitiewedstrijd van FC Utrecht aan het begin van het nieuwe seizoen.

De tweede prijs is een pakket Poolse producten van de Poolse supermarkt Lowiczanka in Zuilen. In het pakket onder andere pierogi, golabki, bigos, sernik, paczki en Pools bier.

De derde prijs is een voetbal met handtekeningen van alle DUB-redactieleden, plus een voorraad DUB-mokken.

De troostprijs voor het laagst scorende team is een krat Schultenbrau bier.

Doe mee!
Geef jouw team op tot uiterlijk 7 juni door een mail te sturen naar redactie@dub.uu.nl met daarin:
- De naam van het team.
- De voorspelling: 4 topfavorieten, 4 kneuzen, de topscorer en de schopper.

Veel succes!

Tags: voetbal