Doe mee aan het Utrechts Studentendictee op 3 mei

Het dictee is een initiatief van taleninstituut Babel in samenwerking met DUB en Trajectum en vindt voor het vijfde jaar op rij plaats. Het dictee is toegankelijk voor Utrechtse studenten (Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht) en begint om 19.00 uur in de aula van het Academiegebouw.

De student met de minste fouten wint niet alleen de eeuwige roem, maar ook een cheque van 500 euro. Afgelopen jaar won Catharina de Viet, bachelorstudent Kunstgeschiedenis en Rechten, de prijs.

Net als afgelopen jaren doet er ook een groep prominenten mee aan het dictee. Zij strijden voor de eer. De vraag is natuurlijk of de best scorende student beter spelt dan de best spellende prominent. Tijdens de vorige editie maakten de studenten in de aula van het academiegebouw gemiddeld 36 fouten, 4 meer dan een jaar eerder. De winnares, Catharina de Viet, wist het dictee te winnen met 15 fouten. Bij de prominenten won de taalkundige Sterre Leufkens met 17 fouten.

Sofie van den Enk
Het dictee wordt dit jaar voorgelezen door presentatrice Sofie van den Enk. Van den Enk studeerde Amerikanistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze begon haar journalistieke carrière als verslaggever bij RTV Utrecht en heeft sindsdien verschillende programmatitels op haar naam staan. In 2014 was ze de winnaar van het televisieprogramma Wie is de Mol?.  Sinds 2009 is Van den Enk te zien en te horen op de radio en televisie bij KRO-NCRV. Aanvankelijk zou zanger, regisseur en presentator Joris Linssen het dictee voorlezen, maar hij moest dit afzeggen vanwege opnamens in het buitenland.

Aanmelden
Studenten kunnen zich vanaf vandaag via de website van Babel inschrijven voor het dictee. Meld je ook aan voor het Facebook-evenement van het dictee.