Donderdag eerste bijeenkomst UU-debatserie over vluchtelingencrisis

De Universiteit Utrecht organiseert de komende maanden vijf debatten over de vluchtelingencrisis in Europa. De kick-off vindt donderdag 22 oktober plaats met een introductie van de debatserie en de voorstelling Vluchtverhaal.

De debatserie Europa en de Ander: de vluchtelingencrisis in multidisciplinair perspectief wordt georganiseerd door onderzoekers van de faculteit Rebo Hanneke van Eijken en Pauline Phoa in samenwerking met de Utrechtse onderzoeksprogramma’s Institutions en Renforce.

Zij vinden dat “de universiteit een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om wetenschappers en studenten met elkaar over dit soort zeer urgente thema’s van gedachten te laten wisselen en tot innovatieve oplossingen te laten komen”.

Na de succesvolle debatserie Terrorisme en de Rechtsstaat komen zij nu met een nieuwe serie bijeenkomsten in hetzelfde format: wetenschappers en experts uit de praktijk, onder wie Eduard Nazarsky, directeur van Amnesty International Nederland en Sander Terphuis van de PvdA, zullen de inleiding geven. Daarna wordt het gesprek aangegaan met het publiek.

Tijdens de kick-off op donderdag 22 oktober geven hoogleraar Internationaal & Europees Recht Linda Senden en Van Eijken en Phoa een introductie van de serie. Muzikant Monir Goran en dichter Baban Kirkuki voeren hierna Vluchtverhaal op, een voorstelling over hun vlucht uit Irak. De bijeenkomst in de Raadszaal op Achter Sint Pieter 200 duurt van 19 tot 21 uur. Na afloop van de avond is er gelegenheid om verder te praten met een drankje.

De discussieavonden zijn verspreid over de maanden november 2015 tot en met maart 2016. Aanmelden kan via de website. De volledige agenda van Europa en de Ander vind je hier. In het dossier vluchtelingen van de Universiteit Utrecht vind je meer lezingen over dit onderwerp.