Drie arrestaties bij studentenprotest Amsterdam

De demonstratie tegen het beleid van de Universiteit van Amsterdam begon vrijdagmiddag met een vrolijke optocht.

Bij het Amsterdamse studentenprotest van afgelopen vrijdag zijn drie demonstranten opgepakt, nadat op het Spui een standbeeld in brand was gestoken en de sfeer omsloeg.

De demonstratie tegen het beleid van de Universiteit van Amsterdam begon met een vrolijke optocht. De studenten droegen spandoeken en borden en scandeerden leuzen tegen het UvA-bestuur.

Na allerlei toespraken leidde de protestmars afgelopen vrijdag terug naar het Spui, waar de studenten zich verzamelden rond het standbeeld dat een rol speelde in de acties van de provo’s in de jaren zeventig: het Lieverdje. Daar werd een vuur ontstoken, zoals de provo’s ook wel eens hadden gedaan. Dat leidde tot twee arrestaties wegens brandstichting.

Een groep studenten had daar geen begrip voor en trok woedend naar het politiebureau. Daar maakten ze lawaai met trommels en ratels. “Politie, fascisten, staatsterroristen”, werd er geroepen. “Geen geweld, geen geweld”, riepen ze ook.

Er werd een derde demonstrant gearresteerd. De actievoerders blokkeerden de ingang naar het bureau. Er ging een steen door de ruit, er werden banden van politiefietsen lekgeprikt en politiemotoren omgegooid. De politie gebruikte de wapenstok om de demonstranten te verdrijven.

De actievoerders spreken van excessief geweld en overwegen de volgende keer in clownspakken te demonstreren, zodat ze anoniem kunnen blijven. Ook nu waren er al studenten die bivakmutsen droegen om herkenning te voorkomen.

De acties aan de UvA houden al meer dan een maand aan. Eerst bezetten boze studenten het Bungehuis, waar de faculteit geesteswetenschappen is gehuisvest. Toen ze daaruit werden verwijderd, trapten ze de deur van het Maagdenhuis in, waar het bestuur is gevestigd. Daar zitten ze nog steeds.