Drie nieuwe UU-start-ups bij UtrechtInc

Drie van de acht startende bedrijfjes in ondernemersbroedplaats UtrechtInc zijn opgericht door oud-studenten Natuurwetenschap en innovatiemanagement. In een programma van vier maanden kunnen de oud-studenten hun business model toetsen.

Joep Meindertsma is met zijn bedrijf Argu één van de gelukkigen. Argu is een online politiek discussieplatform dat zich wil inzetten voor politieke vooruitgang. Op de site komen stellingen, argumenten, opinie en discussie samen.

Joeps oud-studiegenoot Marieke Spaan kan ook bij UtrechtInc aan de slag. Met Cashwijzer ontzorgt Marieke huishoudens door de overstap van persoonlijke contracten van begin tot eind te regelen.

Tot slot werd Talqs van Bartel Verkruijsen geselecteerd. Talqs biedt bezoekers op een site met één klik de optie om direct te bellen.

Bedrijfsincubator UtrechtInc ondersteunt in De Uithof onderzoekers en ondernemers bij het opzetten van hun bedrijf. In het start-up-programma werken ze in korte tijd toe naar een goed business model, betalende klanten en werkend product. Een recordaantal van 51 bedrijven meldde zich aan voor het programma. De acht ‘winnaars’ zijn op basis van team, marktpotentie en technische innovatie gekozen.

Na vier maanden bepaalt een adviescommissie en een community van andere startende bedrijven of de start-up kans maakt op een startkapitaal van 18.000 euro. Daarmee houdt het bedrijf alle aandelen en kan het binnen UtrechtInc verder groeien om de wereld te veroveren. Gemiddeld blijven start-ups zo’n twee jaar bij UtrechtInc voor ze uitvliegen. Van de dertig start-ups die nu bij UtrechtInc onder de pannen zijn, hebben er veertien oprichters die afkomstig zijn van de UU.

UtrechtInc heeft inmiddels meer dan honderd start-ups ondersteund. Ondernemers krijgen inhoudelijke programma’s, financiering, kantoorruimte coaching en toegang tot een start-up community.