Drie UU-onderzoekers in race voor publiciteitsprijs

De UU zette ooit wetenschappers in de etalage in het boekje 'Zoekt u dr. Clavan?' De titel was een verwijzing naar een bekende creatie van Kees van Kooten.

Econoom Joop Schippers, planeetwetenschapper Inge Loes ten Kate en sociaal wetenschapper Wilma Vollebergh. Dat zijn de kanshebbers voor de eerste UU-Publiprijs.

Met de publiciteitsprijs beloont de UU een Utrechtse wetenschapper die prominent in de media is geweest in het voorgaande jaar. De universiteit wil graag onderzoekers stimuleren hun bevindingen onder de aandacht te brengen van een groter publiek. Ook de deelname van UU’ers aan het publieke debat wordt op deze wijze gewaardeerd.

Hoogleraar Arbeidseconomie Joop Schippers mengde zich onder meer in de maatschappelijke discussie over de flexibilisering van de arbeidsmarkt en de veranderingen in het ontslagrecht. Inge Loes ten Kate was volop in het nieuws vanwege haar betrokkenheid bij de marsverkenner Curiosity. Hoogleraar Jeugdstudies Wilma Vollebergh kwam onder meer in het nieuws vanwege haar medewerking aan een onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie dat uitwees dat Nederlandse jongeren minder alcohol zijn gaan drinken. Vollebergh is bovendien columnist van DUB.

De uiteindelijke winnaar van de prijs wordt bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van de universiteit op 7 januari. Een jury met duurzaamheidshoogleraar Jacqueline Cramer, paleoklimatoloog Appy Sluys en voormalig hoofdredacteur van De Volkskrant Pieter Broertjes zal bepalen wie de eerste UU-Publiprijs in ontvangst mag nemen.