Driehonderd fietsen verwijderd van De Uithof

Mis je je fiets? Het kan zijn dat je stalen ros behoort tot de 302 exemplaren die in het kader van een weesfietsenactie de afgelopen twee dagen zijn afgevoerd van De Uithof of uit de fietsenkelder van de UB Binnenstad.

Op 5 oktober voorzag de Universiteit Utrecht 467 fietsen waarvan het idee bestond dat deze waren achtergelaten door hun eigenaar, van een weesfietslabel. De tweewielers stonden geparkeerd in De Uithof of in de stalling van de UB Binnenstad. Fietsen kregen een label als er wezenlijke onderdelen ontbraken, als één van de banden lek was bijvoorbeeld of als ze bedekt waren met een laag stof.

Op 3 en 4 november zijn de fietsen waar nog steeds een label aan zat, meegenomen door Fietspunt BV. De meeste weesfietsen zijn uit de fietsbeugels (ook wel ‘nietjes’) bij De Spar en naast Casa Confetti geplukt.

Alle weesfietsen zijn nog tot 28 november tegen betaling van 12,50 euro op te halen aan de Koningin Wilhelminalaan 2a in Utrecht. De resterende fietsen worden zo mogelijk weer rijklaar gemaakt en te koop gezet.

De universiteit houdt sinds 2012 een weesfietsenactie in oktober om ruimte te maken in de fietsenstallingen. In 2012 zijn 354 fietsen verwijderd, in 2013 waren dat er 414. In drie jaar tijd zijn dus meer dan 1000 fietsen door hun eigenaar achtergelaten.