Dromen van Silicon Valley in De Uithof

Sfeerimpressie van de PlugInc-opening

Op vrijdag 12 april opende PlugInc op de eerste etage van het Kruijtgebouw haar deuren. Jeroen van Duffelen is de oprichter: “Hier moeten allemaal slimme mensen komen te zitten die met apps, webplatforms, programmeren en design bezig zijn.” PlugInc is onderdeel van UtrechtInc en is een broedplaats waar startende ondernemers op weg worden geholpen. Workshops en meet-ups luidden deze vrijdag het begin in van wat een ontmoetingsplaats moet worden voor mensen met goede ideeën op het gebied van ICT en mensen die deze kunnen uitvoeren, of zoals PlugInc het zelf noemt: “een co-working space waar developers, designers en studenten ICT aan startups worden gekoppeld. Het wordt een kruisbestuiving.”

Van Duffelen is een jonge webontwikkelaar afkomstig uit Amsterdam. Hij heeft een tijd in de VS gewerkt. Terug in Nederland viel het hem onder meer op dat de app-rage hier nog niet was aangeslagen. Daar wilde hij wat mee doen en bedacht het bedrijf PlugInc. Het kostte een jaar om het bedrijf van de grond te krijgen. “In Utrecht krijg je zulke ideeën heel moeizaam van de grond.” Hij droomt over een Silicon Valley in De Uithof. In deze vallei waar onder meer de Google Campus is gevestigd, wordt ICT-Talent  in de watten gelegd in ruil voor geniale ideeën. “Ja, dat zou mooi zijn!”

Waarom vestigt PlugInc zich hier en waarom zouden studenten hiervan moeten weten?
“De Uithof is zo geschikt voor PlugInc, omdat op de universiteit enorm veel talent zit. Wat je vaak ziet is dat studenten het bedrijfsleven ingetrokken worden, waar ze niet tot hun volledige potentie komen. Informaticastudenten, developers, ontwerpers, digitale strategisten – ze zitten allemaal hier. Deze mensen moeten bij PlugInc samenkomen. Mensen met ideeën kunnen die een keer in de maand hier pitchen. Wie weet komen ze op zo’n avond een programmeur  of bouwer tegen met wie ze hun ideeën kunnen uitvoeren.”

Je kunt je voor een bepaald bedrag per maand aansluiten bij deze community. Zullen de kosten studenten niet afstoten?
“We willen juist mensen die committed zijn, het moet hier geen Seat2Meet worden. Mensen moeten bijdragen, een toegevoegde waarde bieden. Hier moeten de mensen bij elkaar komen zitten die wat aan elkaar hebben. Ze moeten van elkaar leren en elkaar  inspireren. Een voorbeeld: een meisje was met inDesign bezig en zat al een uur aan te rommelen met het programma. Toevallig was er in de ruimte van UtrechtInc. een man aanwezig die haar binnen 5 minuten alles had uitgelegd. Hele praktische tips en tricks, daarvoor kom je naar PlugInc. De mensen betalen hier voor hun kantoortje, maar ze worden dan ook helemaal betrokken bij de community. Daarvoor houden we ook allemaal meet-ups, avonden waarop mensen elkaar met een biertje erbij kunnen ontmoeten. Er is een webdevelopers meet-up en zelfs een ‘RailsGirls’ meet-up voor vrouwen die zich bezighouden met programmeren. Studenten krijgen een speciale deal. Als ze hier willen gaan zitten werken betalen ze geen 50 euro per maand, maar een lager bedrag. Het is ook mogelijk om een maand lang op proef te huren.”

De mensen die hier komen, zijn dat nou echt studenten of zijn het vlugge yuppen die hun diploma al een jaartje of 5 op zak hebben?
“Op de meet-ups komen ook studenten af, maar we hopen meer op net-afgestudeerde freelancers. Dit is de plek waar ze kunnen experimenten met het zelf opstarten van een bedrijf in de web-industrie, marketingindustrie, in de vormgeving of in de creatieve industrie. Studenten, bijvoorbeeld ICT-studenten, kunnen hier leren van de wat meer ervaren mensen. Ze kunnen hier ook in aanraking komen met iemand die ze een betaalde opdracht geeft.”

Maar informaticastudenten, zo luidt althans het stereotype, zijn doorgaans niet per se de mensen die zulke groepen opzoeken.
Stellig: “Dat heb je fout. In Amsterdam zie ik dat juist dit soort plekken die mensen uit hun schulp trekt! Dat gebeurt omdat ze elkaar wat kunnen leren. In Amsterdam heb je al zulke verzamelplekken, maar die zijn niet specifiek bedoeld voor deze twee doelgroepen. PlugInc haalt mensen uit hun eigen kantoortje. Hier kun je meer ontdekken en hulp krijgen van onverwachte personen. PlugInc probeert dat te faciliteren.”

PlugInc en UtrechtInc zijn onderdeel van het Utrecht Valorisatieprogramma, een samenwerkingsverband tussen de UU, HU en het UMCU. De Rabobank, gemeente en de provincie Utrecht ondersteunen het programma.