Drone filmt universitaire gebouwen

De Uithof is deze vrijdag een filmset voor een ‘vliegende’ camera. De beelden zijn voor een film over de verschillende faculteiten. Deze wordt vertoond tijdens het lustrum van de Universiteit Utrecht in 2016.

Het Koningsbergergebouw en het David de Wiedgebouw zijn vrijdagochtend vanuit de lucht op film gezet. Andere gebouwen in De Uithof die de naam van een hoogleraar dragen, zijn later vandaag aan de beurt. De beelden worden gemaakt met een GoPro-camera die is bevestigd aan een drone.

De beelden maken onderdeel uit van korte documentaires over alle faculteiten van de UU. In de film komen onder meer de decanen aan het woord en wordt duidelijk wie de hoogleraar is naar wie het gebouw is vernoemd.

De filmpjes worden voor het eerst vertoond tijdens de lustrumfestiviteiten in maart 2016 als de universiteit haar 380ste verjaardag viert. Later dat jaar volgt een langere documentaire.

De film wordt gemaakt door Henny Ram die in het dagelijks leven audiovisueel medewerker is aan de UU en buiten werktijd fanatiek filmer is. Hij heeft al menig documentaire op zijn naam staan. Zo heeft hij een film gemaakt over het leven van studente Trui van Lier, de naamgever van een vergaderruimte in het Bestuursgebouw die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het verzet zat.

Verschillende documentaires maakte hij samen met Willem van der Putten, oud-secretaris van de Universiteit Utrecht. Ook voor deze productie hebben ze de handen in elkaar geslagen. Voor de luchtbeelden heeft hij de hulp ingeschakeld van professionele dronevliegers John van Engelenburg en zijn zoon Thom die eerder al eens filmpjes hebben gemaakt van De Uithof in de ochtend.