Dronken student komt goed weg na gevaarlijke grap met nepwapen

Studentenstunt met nepwapen liep bijna verkeerd af Foto: Jason Rogers / Wikipedia

In een persbericht schetst het Openbaar Ministerie vandaag het horrorscenario dat zich had kunnen afspelen, inclusief de krantenkop over agenten die een man met een nepwapen doodschoten.

Gelukkig liep alles anders af, maar het had niet veel gescheeld. De politie kreeg vrijdagochtend om half negen de melding dat er een man met een wapen over de Amsterdamsestraatweg liep. Twee gealarmeerde agenten sommeerden hem vervolgens zijn handen omhoog te doen. De flink aangeschoten man leek daarna even naar het wapen te grijpen. Net op het moment dat de agenten wilden schieten, stak hij zijn handen in de lucht.

Het bleek uiteindelijk om een nepwapen te gaan. De student had een grap met zijn huisbewoners willen uithalen, zo verklaarde hij. Omdat hij zich uitputte in excuses en een mogelijke veroordeling en daarbij behorend strafblad grote gevolgen zou kunnen hebben, zag de Officier van Justitie af van dagvaarding. De man moet nu een paper schrijven over het incident. Dat moet hij persoonlijk gaan overhandigen aan de betrokken agenten.