Drukbezocht feestje Utrecht Science Park

Voor een goed feest is niet altijd een duidelijke reden nodig. Utrecht Science Park (USP) vierde donderdagavond 23 januari dat ze een jaar een stichting is en opende een gebouw aan de Heidelberglaan waar al maanden gewerkt wordt. Er kwamen 200 mensen. Met Utrechts nieuwe burgemeester als publiekstrekker.

Aan burgervader Jan van Zanen heeft USP een uitstekende ambassadeur. “Als je op de Dom staat en naar het oosten kijkt, zie je ook die kant een stad worden”, aldus Van Zanen. “Nergens in Nederland gaan kennis en ondernemerschap zo intensief samen als hier. Het is een eerste klas banenmotor en een prima plek voor startende ondernemers.”

Van Zanen sloeg in zijn omschrijving van Science Park geen deelnemende partij over. Van Nutricia Research tot ondernemende studenten en van de universiteit tot de Broodfiets. Ook de samenwerking tussen overheden, die bijvoorbeeld een satelliet-Science Park waar RIVM zich gaat vestigen, mogelijk maakt, noemde Van Zanen ‘een feest’. “Maar het kan nog mooier worden, we moeten in volle kracht vooruit.” En daarmee doelde Van Zanen op een intensievere samenwerking tussen de partijen.

Smeerolie tussen kennis en ondernemerschap
De stichting Science Park Utrecht is de partij die daar voor zorgt, de smeerolie tussen kennis en ondernemerschap. De organisatie ontstond 5 jaar geleden en werd in 2013 onder directeur Floris de Gelder een zelfstandige stichting die het Utrecht Science Park moet promoten als locatie waar kennis, wonen en werken zich verenigen. Universiteit Utrecht was op dat moment niet langer penvoerder van het Science Park. Het Science Park is namelijk voor iedereen, bedrijven moeten het weten te vinden.

Gisteren vertelde architect Reinier de Graaf, in dienst bij Educatorium-ontwerper Rem Koolhaas, over de ontwikkeling van dit type gebieden in de wereld. Conclusie: ze willen allemaal hetzelfde, maar zijn qua locatie en uiterlijk enorm verschillend. Het ene ligt midden in de stad, het ander net als De Uithof meer decentraal. Meest recente pareltje van Koolhaas is een Science Park in Moskou, waar net als in Utrecht universiteit, wonen en een bewuste samenstelling van bedrijven samengaan. Volgens De Graaf staat de grootste verandering voor Science Parks nog op stapel: dat een Science Park als ‘stad’ net zo innovatief wordt als de bedrijven die er zijn gevestigd.

Kruisbestuivingen tijdens het netwerken
Na de praatjes van architect en burgemeester, onthulden Floris de Gelder en Jan van Zanen een grote met de hand gemaakte 3D-maquette gemaakt door de Rotterdamse architect Adam Schales. Op de borrel vond vervolgens kruisbestuiving tussen de partijen plaats, zoals USP dat graag ziet. Hanno Cappon, directeur bij Nutricia Research, was druk in gesprek met iemand van Oncologie van het Julius Centrum.

“Voor kankerpatiënten is geschikte voeding van groot belang”, legt Cappon uit. Nutricia zit sinds kort op het Science Park en plukt vruchten van de vestiging, omdat Utrecht Science Park in het teken staat van Health Care, precies het gebied waarbinnen Nutricia actief is. Hoe kan USP zich volgens Cappon nog beter ontwikkelen? “Er mogen hier nog wel meer bedrijven komen. En de ANWB zou iets aan de bewegwijzering mogen doen: op borden langs de snelweg staat nog steeds ‘De Uithof’ en geen Science Park. Dan denk ik direct aan die schaatsbaan in Den Haag?”