DUB exposeert in Utrechts Archief

Na eerdere exposities in de universiteitsbibliotheek in De Uithof en de binnenstad, is nu in het gebouw van het Utrechts Archief aan de Hamburgerstraat een tentoonstelling van enkele bijzondere pagina’s uit de geschiedenis van het Ublad.

Het Ublad is de papieren voorganger van DUB en verscheen van 1969 tot en met 2009 op papier. Aanleiding voor de expositie is dat het archief van het Ublad nu online te vinden is. Dit is een project van DUB samen de Universiteitsbibliotheek. Het archief is te vinden via de site van DUB.

Op de expositie zijn bijzondere pagina’s te zien uit het verleden van het Ublad die een beeld geven van de geschiedenis van de Universiteit Utrecht. Zo is er een pagina over een stijging van ‘het kollegegeld naar 600 gulden’ en over de studentenvereniging Veritas die zich geconfronteerd ziet met sancties. Ook de allerlaatste editie van het Ublad is te zien.

De expositie is te zien in het Educatorium van het Utrechts Archief aan de Hamburgerstraat 28. Het Utrechts Archief is van dinsdag tot met vrijdag open van 10.00 tot 17.00 uur. In het weekend en op feestdagen van 12.30 tot 17.00 uur.