DUB lanceert mobielvriendelijke site

Wie vanaf woensdag de site van DUB bezoekt, ziet een geheel vernieuwde website. Bij het ontwerp is uitgegaan van de weergave op de mobiele telefoon. Hiermee komt DUB tegemoet aan de wens van de lezers die naar voren kwam uit het lezersonderzoek van twee jaar geleden. Ook is gezocht naar een overzichtelijke en heldere vormgeving, eveneens een wens uit het lezersonderzoek.

Op de homepage staat één hoofdartikel. Andere artikelen, blogs en video’s worden op volgorde van publicatiedatum getoond. Sitebezoekers kunnen bovendien eenvoudig zien welke verhalen het meest populair zijn. De site is responsive wat betekent dat de weergave van artikelen zich aanpast aan het apparaat waarmee je kijkt.

Op de desktop krijgt de bezoeker wat extra’s. Zo zijn hier de laatste vier hoofdartikelen te zien. Ook zijn de laatste reacties van lezers op de homepage te zien en zet de redactie bijzondere series en actuele artikelenreeksen in de etalage.

Nieuw is eveneens dat DUB artikelen in het Engels gaat publiceren. DUB heeft daar (nog) geen budget voor gekregen, maar vindt dat gezien de groei van het aantal internationale medewerkers en studenten deze groep van informatie voorzien moet worden. Er is een Engelse versie van de DUB-site die vooralsnog gevuld gaat worden met vertaalde artikelen en met bijdragen van internationale medewerkers zelf.

De site is ontwikkeld door het webteam van de faculteit Sociale Wetenschappen in samenwerking met de vormgever van DUB en in samenspraak met de redactie.

Bij de overgang van de oude naar de nieuwe site zijn alle oude artikelen meegenomen. Daarbij hebben alle artikelen een andere link gekregen. Dit kan leiden tot verkeerde verwijzingen in internetartikelen en berichten op sociale media. Om dezelfde reden zijn de comments bij de oude artikelen niet meer beschikbaar. Wij zoeken naar een oplossing voor dit probleem.

Een ander obstakel is dat bij de overgang de wachtwoorden verloren gegaan zijn. Dat betekent dat mensen die een podiumartikel publiceren een nieuw wachtwoord moeten aanvragen.

De redactie hoopt met deze nieuwe site te voldoen aan de verwachtingen die studenten en medewerkers hebben van DUB. We zijn benieuwd naar ervaringen met en meningen over de DUB-site. Stuur je opmerkingen naar de redactie