DUB presenteert themamagazine Het groene geweten

Hoe vaak eten studenten vlees? Zijn Utrechtse studentenhuizen groen? Moet elke studie een duurzaamheidsvak krijgen? Hoe probeert de universiteit op energie te bezuinigen? Het zijn onderwerpen uit het nieuwe themamagazine Het groene geweten dat DUB deze en volgende week gaat verspreiden over de campus.

Studenten zeggen dat ze duurzaam willen leven, maar hoe valt dat te rijmen met hun vleesconsumptie? Uit een steekproef van DUB onder Utrechtse studenten blijkt dat twee derde minstens vier keer per week vlees eet. En dat terwijl het eten van vlees een zeer grote zonde is als je duurzaam wilt leven. Niet vreemd, zegt celbioloog en 'vleeskweker'Bernard Roelens in het magazine. “Duurzaamheid is een abstract begrip en lijkt geen acuut probleem. De wereld stort niet in als je een biefstuk eet.”

Wat doe je duurzaam en wat niet? Dit dilemma is de rode draad van het themamagazine Het groene geweten. Milieufilosoof Floris van den Berg denkt dat er maar één manier is om duurzaam te worden: “We hebben een radicale cultuuromslag nodig. Ons huidig gedrag richt zich op het hier en het nu.” Studentenhuizen worstelen met de groene keuzes: we gooien geen kruimel eten weg, maar doen het goede werk teniet door te vliegen. Eenzelfde keuze waar ook wetenschappers mee te maken krijgen die naar een congres in het buitenland moeten. Dilemma’s, dilemma’s.

In het magazine leggen verschillende wetenschappers uit hoe onze wereld verandert door toedoen van de mens. Ook geven zij voorbeelden hoe wij mensen die verandering weer kunnen proberen te keren. Zo leggen Appy Sluijs en Merel Soons uit wat we gaan merken van klimaatverandering en vervuiling en of Utrecht daardoor aan zee komt te liggen. Onderzoeker Jeroen van der Sluijs brengt risico’s in kaart en zoekt naar alternatieven die geen nieuwe risico’s opleveren. Ook de economie en de maatschappij worden door wetenschappers tegen het duurzame licht gehouden.

Er zijn gelukkig genoeg positieve signalen in het magazine te ontdekken. Bij het Utrecht University College is bijvoorbeeld het all-you-can eat-systeem afgeschaft dat zorgt voor beduidend minder afval. Meer dan de helft van de UU’ers komt met de fiets naar het werk. Studenten ondernemen tal van initiatieven, zoals het verkopen van biologische groenten of het verstrekken van de kortingskaart DuKo die recht geeft op een korting op duurzame producten.

Voor de universiteit is het thema belangrijk. Duurzaamheid is één van de speerpunten van de UU. In het onderzoek, in het onderwijs, en ook in de bedrijfsvoering wil de universiteit een houdbaar beleid voeren. Toch scoorde de universiteit een jaar geleden niet zo goed op dit punt in een onderzoek van de duurzamestudent.nl. Dat kwam onder meer omdat de zichtbaarheid van de vele activiteiten onvoldoende zou zijn. Het was één van de redenen om aan DUB te vragen dit thema eens onder de loep te nemen.

Dat het magazine nu het licht ziet, is omdat juni een maand is waarin duurzaamheid in Utrecht centraal staat. Vanaf 6 juni is er op de bovenste laag van de parkeergarage in De Uithof een dakterras waar studenten en medewerkers kunnen chillen en eten uit de eigen moestuin, maar ook kunnen meeluisteren naar de activiteiten die er vanaf 17 juni plaatsvinden in het kader van de SURE-week (Sustainable Innovation in the Utrecht Region). In deze week staat de gezonde en groene stad centraal. Op de rustige momenten is er tijd om het themamagazine van DUB door te bladeren. Met als uitsmijter natuurlijk een speciale 3Hoog.

Wie niet van papier wil lezen, kan hier de gedigitaliseerde versie vinden.